Overslaan en naar de inhoud gaan

'Meerderheid websurfers vindt gerichte reclame geen probleem"

Bijna 70 procent van de internetgebruikers zegt dat nieuws, weer en e-mail een gratis faciliteit op internet moet zijn. Driekwart zegt het liefst content zonder reclame te zien. Toch is maar 9 procent bereid te betalen voor deze diensten. Dit zijn cijfers uit een onderzoek van de Amerikaanse Digital Advertising Alliance in de aanloop naar een hoorzitting die de Amerikaanse Senaat woensdag heeft rond het thema analyse door websites en adverteerders van online-klikgedrag van bezoekers.
Business
Shutterstock
Shutterstock

IT World bericht daarover.

De DAA is een organisatie van online-adverteerders die een programma beheerd waarmee websurfers kunnen aangeven dat zij geen persoonlijk gerichte advertenties willen ontvangen.

Financiering nodig

De organisatie concludeert dat mensen doorgaans hun bezwaren tegen het bijhouden van klikgedrag voor lief nemen, net als gerichte advertenties, wanneer hen dat gratis diensten oplevert. Ook willen zij doorgaans liever gerichte, op hun eigen interesses afgestemde advertenties zien dan willekeurige advertenties. De DAA zegt dat de wens van websurfers gratis content te consumeren, niet verrassend is, maar dat de boodschap dat zij in ruil daarvoor online-tracking geen probleem vinden, onder de neus van de Senaat moet worden gewreven. Lou Mastria, directeur van de DAA, zegt dat websurfers goed begrijpen dat de zon niet voor niets op gaat. "De realiteit is dat je bronnen nodig hebt om de zaak te financieren."

Een aantal leden van de Senaat is voorstander van nieuwe wetten die website-eigenaren verplicht hun bezoekers te laten kiezen of zij gevolgd willen worden of niet, ofwel een Amerikaanse variant op onze omstreden cookiewet. De Commerce Committee evalueert woensdag tevens een zelfreguleringsprogramma dat industrie heeft opgezet.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in