'Meerderheid websurfers vindt gerichte reclame geen probleem"
IT World bericht daarover.
De DAA is een organisatie van online-adverteerders die een programma beheerd waarmee websurfers kunnen aangeven dat zij geen persoonlijk gerichte advertenties willen ontvangen.
Financiering nodig
De organisatie concludeert dat mensen doorgaans hun bezwaren tegen het bijhouden van klikgedrag voor lief nemen, net als gerichte advertenties, wanneer hen dat gratis diensten oplevert. Ook willen zij doorgaans liever gerichte, op hun eigen interesses afgestemde advertenties zien dan willekeurige advertenties. De DAA zegt dat de wens van websurfers gratis content te consumeren, niet verrassend is, maar dat de boodschap dat zij in ruil daarvoor online-tracking geen probleem vinden, onder de neus van de Senaat moet worden gewreven. Lou Mastria, directeur van de DAA, zegt dat websurfers goed begrijpen dat de zon niet voor niets op gaat. "De realiteit is dat je bronnen nodig hebt om de zaak te financieren."
Een aantal leden van de Senaat is voorstander van nieuwe wetten die website-eigenaren verplicht hun bezoekers te laten kiezen of zij gevolgd willen worden of niet, ofwel een Amerikaanse variant op onze omstreden cookiewet. De Commerce Committee evalueert woensdag tevens een zelfreguleringsprogramma dat industrie heeft opgezet.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee