Microsoft: Hoge positie in zoekresultaten Google Shopping is te koop
Hogere positie voor adverteerders
Op zich is dat natuurlijk geen slecht idee. Maar een gebruiker van Google verwacht wel dat de zoekresultaten eerlijk zijn. En dat is niet het geval, stelt Microsofts vice-president en chief marketing officer Mike Nichols op het Bing-blog. In plaats van de meest relevante resultaten bij een zoekterm bepaalt Google Shopping wat de zoekende te zien krijgt, en daarbij neemt de website in overweging hoeveel de verkoper daarvoor betaalt. In feite zijn zoekresultaten daardoor advertenties geworden, stelt Nichols.
Dat is voor het Microsoft-team aanleiding om fors uit te halen naar Google. 'Google breekt de regels die het een vertrouwd merk maakten', schrijft Nichols, en 'relevantie wordt nu bepaald door hoeveel Google betaald krijgt, en niet alleen door wat van belang is voor de shopper'.
Campagne tegen Scrooglen door Google
Om de klanten te waarschuwen - en natuurlijk te verleiden om Microsofts Bing te gaan gebruiken - is Microsoft de Don't get Scroogled-campagne begonnen. Met een niet te missen verwijzing naar het inhalige personage Ebenezer Scrooge uit de klassieker A Christmas Carol van Charles Dickens. Onder de indruk van de eigenwoordspeling bedacht Microsoft ook nog Pay-to-Rank voor het algoritme dat Google hanteert op zijn shoppingzoekmachine, in plaats van het PageRank-systeem dat het hanteert op zijn algemene zoekmachine.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee