'Prijsverhogingen onvermijdelijk door daling spraakverkeer'
De inkomsten uit spraakverkeer lopen volgens Telecompaper hoofdzakelijk terug onder druk van regelgevende instanties (zoals de OPTA en de Europese Commissie, red.). Daarnaast speelt de zwakke economie een rol.
Groei dataverkeer weegt niet op tegen daling spraakverkeer
De verschuiving naar dataverkeer dwingt de netwerkexploitanten ertoe om hun tarieven te blijven aanpassen. Dit ter compensatie van de gestaag dalende inkomsten uit spraakverkeer, aldus analiste Alejandra van de Roer. Met andere woorden: de prijzen moeten omhoog om de omzet van de telecombedrijven op peil te houden.
Niet-spraakdiensten, waaronder dataverkeer (internet) en sms-berichten, dragen nu al 40 procent bij aan de totale inkomsten van de operators. Maar de inkomsten uit dataverkeer stijgen niet snel genoeg om de afkalving aan de spraakkant te compenseren.
Omzet KPN sterkst gedaald, marktaandelen T-Mobile en Vodafone omhoog
KPN zag zijn totale omzet in het 2e kwartaal het sterkst terugvallen (min 5 procent). T-Mobile en Vodafone lieten “kleinere” afnames zien, aldus Telecompaper, dat niet specificeert hoe klein precies. Het marktaandeel van KPN daalde van jaar op jaar met 1 procent, dat van T-Mobile steeg met 0,6 procent en dat van Vodafone met 0,4 procent.
Voor het hele kalenderjaar voorziet Telecompaper een krimp van de mobiele sector met 3 tot 4 procent. Dat zou resulteren in een jaaromzet tussen 5,8 en 5,9 miljard euro. In de periode 2011-2016 komt de omzet amper meer van zijn plaats, met een verwachte jaarlijkse groei van gemiddeld 0,1 procent.
Nu bijna 21 miljoen SIM-kaarten in omloop
Op jaarbasis groeide het aantal uitgezette SIM-kaarten met 1,5 procent naar 20,9 miljoen. Dat leidt tot een dekkingsgraad die de totale bevolking ruimschoots overtreft: 125 procent. Anders gezegd: veel mensen hebben meer dan één mobiele telefoon, nog afgezien van de SIM-kaartjes die puur voor dataverkeer worden gebruikt (in tablets en notebooks). KPN’s marktaandeel daalde licht naar 47 procent van alle abonnees, Vodafone klom naar bijna 29 procent en T-Mobile viel iets terug naar circa 24 procent.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee