Sitesnelheden beursfondsen wisselvallig als koersen
Amazon berekende jaren geleden al dat er een relatie tussen performance van de site en de te verwerven omzet is”, vindt directeur Marc Woesthuis van TriMM.
“Wij ervaren bij TriMM dat internationaal opererende bedrijven zich vaak niet bewust zijn van de snelheid van hun site aan de andere kant van de wereld”, zegt Woesthuis. “Terwijl dit soort bedrijven in veel gevallen afzetgroei verwacht in BRIC-landen, waar de performance vaak slechter is. Door een investering in het ontwerp van een snelle en lichte site en het gebruik van slimme technieken, kan een bedrijf op basis van snelheid al snel voordeel behalen.”
Snelheid medebepalend voor Google-ranking
In de 2014-editie van de AEX Internet Prestatie Barometer staat AEX nieuwkomer OCI ineens bovenaan. Afgelopen jaar voerde Fugro de lijst nog aan. Ook bij andere fondsen zien we in een jaar tijd grote verschillen. Zowel in positieve zin (sneller) als in negatieve zin. “De laadsnelheid van websites wordt steeds belangrijker voor bedrijven”, stelt Woesthuis. “Google geeft nu aan dat de prestaties medebepalend zijn voor de ranking van een website. Dat wil zeggen dat het algoritme er rekening mee houdt hoe een site presteert. Die prestaties worden bepaald door de laadsnelheid en hoe een website zich gedraagt op verschillende devices. Is een site bijvoorbeeld geoptimaliseerd voor smartphones? Past de grootte van de plaatjes bij het apparaat waar de site wordt opgevraagd? Dat zijn allemaal zaken die mee worden gewogen.”
Bezoeker wacht niet
Niet alleen de Google-ranking loopt gevaar bij een slecht presterende website, ook bezoekers hebben steeds minder tolerantie voor traagheid. “De sitebezoeker is vandaag de dag zo weg als een pagina niet snel genoeg laadt,” stelt Woesthuis. “Internationale bedrijven hebben overal ter wereld klanten en investeerders en ze beseffen niet altijd dat wanneer een site in Nederland snel is, deze in Azië er misschien wel 40 seconden over doet om volledig te laden. Hier flitsen sites binnen via vaste verbindingen, WiFi of 4G, maar zelfs in de landen om ons heen is de internetsnelheid al lager en dan moet je langer op een site wachten.”
Het kan beter
Voor bedrijven zijn er genoeg mogelijkheden om de laadsnelheid van de eigen website te optimaliseren. Er is technologie die ervoor zorgt dat de verbinding tussen de eindgebruiker en de website versnelt en technologie die de website zelf versnelt. Via zogenaamde Content Delivery Networks wordt de inhoud van sites op lokale servers opgeslagen in een buffer, zodat de opgevraagde informatie niet helemaal van de andere kant van de wereld hoeft te komen. Het identificeren op welk apparaat een bezoeker de site opvraagt en de content daarop aanpassen, kan de prestaties ook behoorlijk ten goede komen, stelt TriMM
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee