Telco's en muziekdiensten samen de markt op
Voor telecommunicatiebedrijven is het aanbieden van een gratis of goedkoop abonnement op een muziekstreamingdienst als Spotify, Deezer of Napster een manier om zich te onderscheiden van concurrenten; voor de streamingdiensten, waarvan consumenten er typisch maar één gebruiken, is marktpenetratie het toverwoord, tot er eens een winst maakt.
De deal die het Spaanse Telefónica sloot met Napster is dan ook goed nieuws voor beide. Napster heeft ongeveer een vijfde van het aantal gebruikers van marktleider Spotify maar kan zo op de vleugels van de telco de Latijns-Amerikaanse markt op. Ook Spotify, dat met 6 miljoen betalende gebruikers 3 miljard dollar waard wordt geacht, maakt geen winst: de laatste jaarcijfers (van juli) rapporteren 78 miljoen dollar verlies. Volgens het Duitse Manager Magazin is Spotify nog een paar gesprekken verwijderd van een deal met Deutsche Telekom, dat een belang in de Zweedse muziekdienst zou willen nemen. De potentieel miljoenen klanten zouden vrijwel garanderen dat Spotify de eerste plaats nog wel een tijdje behoudt.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee