Overslaan en naar de inhoud gaan

Telecomlandschap blijft snel evolueren in 2013

Analysys Mason is een adviesbureau voor bedrijven in de telecom-, IT-, en mediasector. Het voorspelt zijn klanten een 'uitdagend' jaar. Voor sommige, en dan met name de telecombedrijven, zal 'uitdagend' overigens gewoon 'moeilijk' mogen heten.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Analysys Mason doet 10 voorspellingen:

1. LTE komt in steeds meer landen op de markt, maar de invloed ervan is vooralsnog klein
De volgende generatie netwerktechnologie, waarvan de frequenties onlangs in Nederland geveild zijn, zal in een groeiend aantal landen als dienst worden aangeboden. De invloed ervan blijft in 2013 beperkt. Klanten zullen niet graag extra betalen voor een LTE-breedbandaansluiting voor hun mobieltje. Waar het aangeboden gaat worden, zal het effect vooral prijsdruk op de bestaande 3g/HSPA-breedbanddiensten zijn.

2. De 'big switch-off" raakt in een stroomversnelling

Telecombedrijven zullen in toenemende mate oude infrastructuren opdoeken. Denk aan legacy-infrastructuren voor mobiel bellen, op koper gebaseerde netwerken en PSTN-netwerken.

3. Sociale-mediagiganten zorgen voor verdere erosie van sms-inkomsten

Door de communicatiemogelijkheden op Facebook en bij andere sociale-mediagiganten zullen telecomaanbieders hun inkomsten uit berichtenverkeer zien krimpen. Voor de Europese telco's gaat het de komende vier jaar om een krimp met 34 procent, ofwel een verlies aan omzet van 9,4 miljard euro.

4. Voice over LTE compliceert keuzes op sprtaakgebied

Telecombedrijven moeten een lastige keuze maken over de toekomst van hun spraakdiensten. Het IP Multimedia Subsystem, de huidige standaard voor het aanbieden van IP-diensten in een mobiel netwerk, biedt voldoende besparingsmogelijkheden om investeringen in Voice over IP-achtige oplossingen te rechtvaardigen. Maar wat daar aan inkomsten tegenover staat, is onduidelijk. LTE - en ook de discussies in de internetgemeenschap over de standaarden HTML en WebRTC - kunnen ervoor zorgen dat spraak gewoon een applicatie op internet wordt. Welke conclusies telecombedrijven daaruit moeten trekken is nog onduidelijk.

5. De groei in smartphoneverkopen neemt duidelijk af

Analysys Mason verwacht dat in 2013 20 procent meer smartphones verkocht worden dan in 2012; in 2012 bedroeg de groei nog 29 procent. Dat betekent dat ook in absolute aantallen het aantal smartphones dat extra over de toonbank gaat wat afneemt.

6. Apples aandeel in tabletverkopen zakt onder de 50 procent

Apples dominantie op de tabletmarkt zal sneller ondergraven worden dan menigeen verwacht. Aan het eind van 2013 zal minder dan 1 op de 2 verkochte tablets onder Apples iOS draaien. De iPad mini zal die erosie niet tot staan brengen.

7. Combinatie-abonnementen komen in zwang

De verkoopprijzen van smartphones en tablets zijn de laatste vijf jaar fors omlaag gegaan. De gemiddelde prijs van een smartphone daalde bijvoorbeeld sinds 2007 met 300 euro. Tegelijk hebben steeds meer personen meer dan één mobiel apparaat in huis. Steeds meer telecombedrijven zullen proberen hun omzet vast te houden danwel te verhogen door combi-abonnementen voor meerdere apparaten aan te bieden.

8. Traditionele tv komt steeds meer onder druk te staan

Concurrerende vormen van het doorgeven van de videosignalen, zoals over-the-top video, zetten het bedrijfsmodel van tv-zenders en aanbieders van betaal-tv onder druk. In de VS en Canada zullen deze bedrijven daar meer last van hebben dan in Europa, omdat in Europa het aanbod van gratis televisie van hogere kwaliteit is. Maar ook in Europa zullen concurrerende vormen van videodistributie een forse groei doormaken. In 2010 maakt nog maar 0,7 procent van de Europese huishoudens gebruik van deze concurrerende vormen, in 2017 zal dat 10 procent zijn.

9. Hulp van wifi wordt ingeroepen

Telecombedrijven gaan in toenemende mate wifi inzetten om de congestie op hun stedelijke netwerken te bestrijden. Gezien de technische uitdagingen van de integratie ervan in hun mobiele netten, zal deze trend pas eind van 2013 echt inzetten.

10. Telecombedrijven in opkomende markten worden volwassen

De grenzen van de onstuimige groei van mobiel bellen in opkomende markten komen in zicht. Het aantal actieve mobieltjes ligt in sommige landen, zoals Zuid-Afrika, Saoedi-Arabië en Marokko, al hoger dan het aantal inwoners. Dat stelt de telecombedrijven in die landen voor nieuwe uitdagingen op het gebied van kostenbeheersing en aanpsssing van hun bedrijfsprocessen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in