Overslaan en naar de inhoud gaan

Telecomsector ontkomt niet aan kredietregels

Telecombedrijven reageren teleurgesteld. In de sector is afgelopen maanden hard gewerkt aan een gedragscode voor telecomkredieten, waardoor ze vrijstelling zouden kunnen krijgen van de strengere regelgeving. Maar volgens Dijsselbloem is het de sector niet gelukt een gedragscode voor te stellen die zowel voldoet aan de Europese regels voor consumentenkrediet als aan de mededingingswet.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De Hoge Raad bepaalde overigens al in 2014 dat de verkoop van telefoons op krediet onder de Wet op het financieel toezicht valt. Maar sindsdien is sprake van een "gedoogsituatie''. Daaraan zal wat de minister betreft binnen" redelijke termijn'' een einde komen.

Hoop is nog altijd op gedragscode

De telecombedrijven geven de moed nog niet op. Ze zien nog steeds kansen om de gedragscode in te kunnen voeren en dringen erop aan dat Dijsselbloem nogmaals naar de juridische mogelijkheden kijkt.

Belangrijk voor de sector is dat de voorgestelde gedragscode minder regeldruk oplevert. De code zou voor consumenten ook beter bescherming bieden tegen "problematische telecomschulden", aldus KPN, Tele2, T-Mobile, Vodafone en Ziggo in een gezamenlijke reactie. Ze wijzen er daarbij op dat mededingingswaakhond ACM al akkoord zou zijn met hun voorstel.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in