Verkoop mobieltjes groeit nog dankzij Azië
In de regio Azië/Pacific (exclusief Japan) kwamen ruim 226 miljoen nieuwe mobiele telefoons in handen van eindgebruikers, een groei van jaar op jaar van 6,4 procent. In China groeide de verkoop nog iets sterker (met 7,5 procent) waardoor dit land nu goed is voor 25,7 procent van de wereldmarkt. Azië als geheel vertegenwoordigt 53,1 procent van de wereldwijde verkoop van mobiele telefoons.
Chinese fabrikanten luisteren goed naar de klant
Volgens Gartner-analist Anshul Gupta zijn Chinese en andere lokale producten in Azië “voorbeeldig” geweest in het tegemoetkomen aan de wensen van kopers. Ze brachten betaalbare telefoontjes op de markt met de juiste mix van mogelijkheden, bijvoorbeeld met datacommunicatie voor 2.5G-netwerken in plaats van het snellere 3G.
In Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) lag de vraag 3,6 procent lager dan een jaar geleden. In Noord-Amerika was de daling het sterkst: 9,5 procent. In Latijns-Amerika viel de verkoop van jaar op jaar met 3,8 procent terug en in Japan met 7,3 procent.
Samsung vergroot zijn voorsprong op Apple
- Bekeken naar fabrikant wist Samsung zich op de hoogste positie te handhaven door 13 procent meer toestellen te verkopen. De 100,7 miljoen afgeleverde mobieltjes leverden Samsung een marktaandeel op van 23,6 procent (was 21,1 procent). Gartner verwacht dat ook de nieuwe Galaxy S4 zeer succesvol zal zijn ondanks het ontbreken van revolutionaire verbeteringen.
- Een scherpe daling in de vraag naar zogeheten feature phones deden Nokia’s marktaandeel inzakken van 19,7 naar 14,8 procent. Nokia verkocht 63,2 miljoen toestellen.
- Apple groeide van 33,1 naar 38,3 verkochte toestellen, waarmee zijn marktaandeel steeg van 7,8 naar 9 procent. Ook voor Apple levert China een essentiële bijdrage aan de totale verkoop, aldus Gartner, mede dankzij de al wat oudere iPhone 4.
- LG Electronics maakte een bescheiden opmars door. De afzet steeg van 14,7 naar 15,6 miljoen toestellen, het marktaandeel van 3,5 naar 3,7 procent.
Smartphones vormen bijna helft totale markt
De categorie smartphones vertegenwoordigt nu bijna de helft (49,3 procent) van de totale markt voor mobieltjes. Een jaar eerder was dat nog maar 34,8 procent. Gartner-analist Gupta tekent hierbij wel aan dat veel gebruikers hun feature phone “goed genoeg” vinden of wachten tot smartphones nog verder in prijs dalen. “Bepaald geen goed nieuws voor leveranciers en telecombedrijven”, meent Gupta.
Bij de smartphones is Samsung verder uitgelopen op Apple. Samsung vijzelde zijn marktaandeel op van 27,6 naar 30,8 procent terwijl Apple juist terugviel van 22,5 naar 18,2 procent. Van de overige aanbieders is LG Electronics nog de grootste, met een marktaandeel dat steeg van 3,4 naar 4,8 procent.
Hegemonie van Android is onwankelbaar
De dominantie van Android is onwankelbaar, stelt Gartner verder vast. Het aandeel van Googles besturingssysteem groeide in een jaar van 56,9 naar 74,4 procent. Nieuwkomers als Tizen, Firefox en Jolla zullen daar weinig aan veranderen. Apple blijft nummer 2, terwijl het marktaandeel van BlackBerry meer dan halveerde van 6,8 naar 3 procent.
Microsoft heeft nog een lange weg te gaan: het marktaandeel van Windows Phone ging omhoog van 1,9 naar 2,9 procent. Van Symbian is bijna niets meer over, na een terugval van 8,5 naar 0,6 procent.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee