Vodafone past blokkeerprocedure aan
Klanten konden tot nu toe bellen met een nummer en volledig automatisch zonder tussenkomst van een medewerker hun nummer laten blokkeren. "Vanaf nu kan het blokkeren van een nummer alleen nog maar na tussenkomst van een medewerker, die persoonlijk verifieert of het verzoek daadwerkelijk van de eigenaar van het mobiele nummer afkomstig is'', meldt het telecombedrijf op zijn website.
Een woordvoerder van Vodafone zegt dat er tot nu toe geen signalen waren dat de procedure werd misbruikt.
SP-Kamerlid Ronald van Raak wil het blokkeren van Plasterks nummer dinsdag tijdens het mondelinge vragenuur in de Tweede Kamer aan de orde stellen. Hij herinnert eraan dat de "provider van de overheid'' in 2011 ook al in opspraak raakte omdat destijds voicemails van Vodafone-klanten, onder wie politici, konden worden afgeluisterd. Hij vindt dat het contract met Vodafone moet worden opgezegd.
Van Raak in een verklaring: "Politici voeren vaak gevoelige gesprekken met burgers, of vertrouwelijke gesprekken met collega’s. Het is onbegrijpelijk dat journalisten zo gemakkelijk toegang hebben tot onze telefoons, of die met één telefoontje kunnen blokkeren. Het gebruik van Vodafone maakt ons bovendien heel kwetsbaar voor spionage door de Amerikanen. Er zijn voldoende redenen om het contract met Vodafone op te zeggen en te zoeken naar een veilige provider.''
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee