1,1 miljard boete voor Apple van Franse toezichthouder
Isabelle de Silva de president van de Franse kartelwaakhond heeft de boetes vanochtend bekend gemaakt in verklaring.
De toezichthouder beschuldigt Apple ervan prijsafspraken te hebben gemaakt met de twee distributeurs. Omdat onderdeel van de afspraken was dat beiden niet met elkaar zouden concurreren op prijs werd de concurrentie op de groothandelsmarkt uitgeschakeld. Bovendien stond Apple niet toe dat zogenaamde Premium-distributeurs geen eigen promoties of lagere prijzen hanteerden.
Tenslotte heeft Apple de economische afhankelijkheid van deze Premium-distributeurs misbruikt door ze te onderwerpen aan oneerlijke en ongunstige commerciële voorwaarden in vergelijking met zijn netwerk van geïntegreerde distributeurs. Zo kon Apple effectief afdwingen dat de aangesloten winkelketens dezelfde prijzen hanteerden als de Apple Stores in Frankrijk.
Recordboete opgelegd
Autorité de la concurrence legt nu Apple een boete op van 1,1 miljard euro. Tech Data en Ingram Micro krijgen een boete van respectievelijk 76,1 en 62,9 miljoen euro. Niet eerder legde de Franse kartelwaakhond zo'n hoge boete op. De twee groothandels zijn beboet omdat zij zijn meegegaan in de voorwaarden die Apple stelde in plaats van hun eigen commerciële beleid te bepalen. Da Silva: "Een praktijk die de Autoriteit als bijzonder ernstig beschouwt."
De zaak was in 2012 aangespannen door een gedupeerde winkelketen eBizzcuss. Die kreeg nieuwe iPad-modellen veel later dan de Apple Stores en andere winkelketens die via deze twee distributeurs werden bevoorraad.
Kleine winkels kregen geen nieuwe producten
De autoriteit bevestigt dat dit de standaard praktijk was. "Misbruik van economische afhankelijkheid van premium wederverkopers (meestal MKB), manifesteerde zich met name in problemen met de voorziening, discriminerende behandeling en beloningsvoorwaarden."
Deze praktijken bestonden, in een context waarin de marges van de distributeurs extreem werden verkleind, om de distributeurs sterk afhankelijk te houden van de ontvangst van producten, vooral de meest gevraagde nieuwe producten. De Autoriteit merkte dus op dat tijdens de lancering van nieuwe producten de premium wederverkopers geen voorraden meer kregen, zodat ze niet konden reageren op bestellingen die bij hen waren geplaatst, terwijl aan het netwerk van Apple Stores en retailers wel regelmatig werd geleverd. Dit heeft geresulteerd in een verlies van klanten, inclusief vaste klanten. Soms zagen deze wederverkopers zich zelfs gedwongen om zelf rechtstreeks als consument bij een Apple Store in te kopen om maar aan hun klanten te kunnen leveren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee