Facebook en Instagram komen met ads-vrij abonnement, in reactie op EU
Socialemediaplatforms Facebook en Instagram zijn vanaf november in Europa beschikbaar zonder advertenties. Wie dat wil, moet wel een bedrag van 9,99 of 12,99 euro per maand betalen. De webversie is het goedkoopst, de smartphonegebruiker is iets duurder uit.
Moederbedrijf Meta zegt met de abonnementsvorm tegemoet te willen komen aan eisen van het Europese Hof van Justitie. Brussel is al langere tijd kritisch op de manier waarop het Amerikaanse concern omgaat met privacygevoelige informatie. Daarbij heeft het Amerikaanse bedrijf ook forse boetes gekregen, voor schendingen van de Europese privacybeschermende wet GDPR (AVG in het Nederlands).
Functionarissen van de Europese Unie hebben Meta ook een betaalde versie van zijn verschillende online-diensten voorgesteld. Dat voorstelt lijkt nu dus te zijn geaccepteerd. Meta zegt dat de data van betalende gebruikers niet zal worden gebruikt voor advertenties. De gratis variant met advertenties blijft voorlopig gewoon beschikbaar. Het bedrijf verklaart dan ook dat het gelooft in een gratis, door ads ondersteund internet.
Ook X (ex-Twitter)
Ondertussen heeft het kleinere socialmediaplatform X (voorheen Twitter) van miljardair Elon Musk meer betaalde opties op de markt gezet. X biedt nu twee nieuwe betaalde abonnementen. De duurste van de twee, die 16 euro per maand kost, levert klanten onder andere een hogere plek op als ze antwoorden op X-berichten van anderen.
Het abonnement Premium+ levert klanten ook een blauw vinkje op en een label dat aangeeft dat je identiteit is geverifieerd. Deze versie is ook vrij van advertenties. Klanten met een goedkopere versie van 3 euro per maand kunnen onder andere langere berichten schrijven dan normaal. Daarnaast mogen ze posts naderhand aanpassen en krijgen ze een beperkte "antwoord-boost".
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee