Overslaan en naar de inhoud gaan

Glansdebuut Snap inspireert Wall Street niet

De geslaagde beursgang van techbedrijf Snap heeft Wall Street donderdag niet kunnen inspireren. De beursgraadmeters deden een stapje terug van de woensdag bereikte recordniveaus, ondanks het glansrijke debuut van het bedrijf achter de populaire foto- en videoberichtenapp Snapchat.
NYSE
© CC BY 2.0 - Flickr.com - cropped from original
CC BY 2.0 - Flickr.com - cropped fro

Snap steeg tot bijna 45 procent boven de introductiekoers van 17 dollar en was daarmee bijna 25 dollar waard.

De gang naar Wall Street leverde het bedrijf zo'n 3,4 miljard dollar op en waardeerde Snap op 20 miljard dollar, gerekend op basis van de uitstaande aandelen. Tegen de slotkoers van donderdag was Snap zelfs rond de 30 miljard dollar waard.

Na de openingsbel op Wall Street steeg de koers van het aandeel met dik 46 procent. Het gaat om de grootste beursgang van een socialmediabedrijf sinds Twitter ruim drie jaar geleden.

De toonaangevende Dow-Jonesindex sloot 0,5 procent lager op 21.002,97 punten. De bredere S&P 500 daalde 0,6 procent op 2381,92 punten en technologiebeurs Nasdaq verloor 0,7 procent op 5861,22 punten.

Zeepbel of niet?

Via Snapchat kunnen mensen elkaar, al dan niet bewerkte, foto's en video's zenden die na enkele seconden weer verdwijnen. De app is vooral populair bij jongeren. Ook wordt de app gebruikt voor het verzenden van seksueel getinte beelden.

Net als bij andere socialmediabedrijven blijft het natuurlijk de vraag of Snap alle hoge verwachtingen gaat waarmaken. De omzet van de onderneming is de afgelopen jaren stormachtig gegroeid, maar Snap heeft nog nooit winst gemaakt.

De app Snapchat werd bedacht in 2011 door studenten van de Amerikaanse universiteit Stanford. Hun uitvinding heeft hen in elk geval geen windeieren gelegd. Persbureau Bloomberg rekende onlangs al uit dat het totale belang van mede-oprichter Evan Spiegel, de huidige topman van Snap, bij de beursgang oploopt tot een waarde van ruim 4 miljard dollar.

Belangstelling al tanende

Snapchat heeft tegenwoordig zo'n 158 miljoen dagelijkse gebruikers wereldwijd. Recent marktonderzoek laat wel zien dat de rek er bijvoorbeeld in Nederland een beetje uit lijkt te zijn. De groei van het aantal installaties op smartphones zwakte hier de afgelopen maanden flink af. Daarbij kijken gebruikers momenteel minder vaak op de app, aldus onderzoekers van Telecompaper.

Snap kondigde recent aan zich komende tijd ook meer te gaan richten op zogenoemde hardware. De eerste stappen worden gezet met een speciale camerabril, Spectacles. Dat apparaat is sinds kort te koop in de Verenigde Staten.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in