Google neemt Fabric over van Twitter
Nadat pogingen zich te laten overnemen vorig jaar zijn mislukt probeert Twitter, dat moeite heeft geld te verdienen met advertenties, zijn aantrekkelijkheid te vergroten. Dat doet het door het personeelsbestand in te krimpen en onderdelen af te stoten die het niet essentieel acht, zoals videodienst Vine en nu Fabric.
Het modulaire ontwikkelgereedschap Fabric is een uitbreiding van Crashlytics, dat in in januari 2013 door Twitter werd gekocht. Crashlytics was toen al op honderden miljoenen devices geïnstalleerd. Fabric wordt nu naar eigen zeggen door 580.000 ontwikkelaars gebruikt - ook in China, waar Twitter zelf verboden is - en is op vrijwel ieder mobiel apparaat te vinden.
Google Firebase
De verkoop komt niet als een verrassing, nadat Twitter vorig jaar al de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie Flight had afgelast. Werknemers van Fabric zijn uitgenodigd over te stappen naar Googles Developer Products Group om daar samen te werken met het team van Firebase. Dat maakt vergelijkbare producten. Google heeft aangekondigd Crashlytics te gaan inzetten als belangrijkste probleemrapportagetool.
Ontwikkelaars die gebruik maken van de functionaliteit van Fabric zijn opgelucht; voor hen verandert er voorlopig weinig. Dat is in het verleden weleens anders geweest, toen Twitter pardoes de toegang tot een aantal API's beperkte en mensen die veel tijd en geld in een eigen Twitterclient hadden gestoken, in de kou liet staan. Aan de andere kant is het afwachten of de dienst bij Google gratis blijft.
Streaming video
Een volgende kandidaat voor afstoting is misschien videostreamer Periscope, dat vervangen kan worden door Twitter Live. Misschien lukt het het socialemediaplatform voor mensen die kort van stof zijn dan wel om zich te laten overnemen door een partij met diepe zakken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee