Overslaan en naar de inhoud gaan

Het opvallendste nieuws voor Vanessa Evers

In het artikel staat hoe (menselijke) piloten moesten ingrijpen nadat de automatische piloot concludeerde tijdens een landing dat het glijpad niet optimaal was en er dus weer opgestegen moest worden. Een conclusie die in het stuk wordt getrokken is dat piloten hun vliegvaardigheden niet goed onderhouden omdat ze de automatische piloot te veel aanzetten.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Er zou dus te weinig geoefend worden. Ook wordt er geconcludeerd dat piloten teveel vertrouwen op de technologie en daardoor minder waakzaam zijn.

Piloot lijkt de boeman

Ik heb wel te doen met de piloten die hier toch als boeman uit de strijd komen. Dat terwijl het incident duidelijk aantoont dat de technologie de gebruiker niet voldoende ondersteunt. Wanneer de belangrijkste gebruiksdoelen zijn de waakzaamheid van de piloot en het optimaliseren van de vliegvaardigheid dan kunnen we nu rustig concluderen dat automatische piloten niet goed zijn ontworpen. Het is zeker mogelijk om automatische piloot systemen te ontwikkelen die het constant trainen van de vliegvaardigheid van de piloten in acht nemen. Ik weet ook dat het mogelijk is om een interface te ontwikkelen waarbij de piloot optimaal waakzaam blijft.

Uitdaging

Een superleuke uitdaging zou dat zijn voor een onderzoeksgroep in mens-machine interactie zoals de mijne op de UT. Door het automatisch analyseren van de toestand van de piloot (alert? geinteresseerd? in gesprek met iemand? hoge hartslag en stressniveau?) en deze te linken aan actuele vliegprestaties kan de piloot zelf inzicht krijgen in zijn of haar gedrag en hiervan leren. Ook de autonome auto die al snel werkelijkheid wordt biedt deze interessante vraagstukken. Hoe zorg je dat een bestuurder weet wat te doen wanneer het stuur moet worden overgenomen? Het realiseren van een goede overdracht tussen de auto en de bestuurder is cruciaal. Als je niet op zit te letten, een krantje zit te lezen en plots weer moet gaan sturen, schakelen, gas terugnemen dan zou er best wel eens wat fout kunnen gaan. Daarom zijn er nog heel veel ontwerpvraagstukken op te lossen voordat die autonome auto er kom:

  • Komt er een speciale baan op de snelweg waar je nog lekker zelf mag scheuren terwijl je op de andere banen de auto op autonome stand zet?
  • Moet er een systeem komen dat kijkt of je toch wel genoeg oplet als bestuurder?
  • Bepalen auto's onder elkaar wie mag inhalen?
  • Worden hele colonnes vrachtwagens vanaf een kantoor door 1 chauffeur op afstand aangestuurd?

Om de autonome auto en het autonome vliegtuig te ontwerpen moet de gebruiker het middelpunt van de aandacht zijn. Niet het vliegtuig bepaalt dat er een calamiteit is, het vliegtuig zorgt dat de piloot voldoende informatie heeft om deze afweging te maken. Niet als een soort willoos slachtoffer proberen te controleren wat het systeem allemaal uitvoert, maar optimaal ondersteund worden door technologie, zo hoort het toch?


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in