Klantenverlies bij Ziggo wordt kleiner
Het kabelbedrijf strikte extra internetabonnees en bellers en wist tegelijkertijd het verloop bij tv-klanten tot een minimum beperkt te houden. Ziggo zegt daarmee zijn beste kwartaal in twee jaar tijd achter de rug te hebben.
De onderneming, die binnenkort samengaat met Vodafone Nederland, telde eind september een kleine 9,65 miljoen abonnees. Dat zijn er per saldo 11.000 minder dan een kwartaal eerder. In de drie maanden daarvoor raakte Ziggo nog zo’n 27.000 à 28.000 klanten kwijt.
Ziggo investeerde afgelopen maanden onder meer flink in sportkanaal Ziggo Sport. Daardoor kwam de operationele winst (ebitda) afgelopen kwartaal een kleine 4 procent lager uit dan een jaar eerder, op 337 miljoen euro. De omzet van het dochterbedrijf van het Amerikaanse Liberty Global bleef stabiel op 611 miljoen euro.
Topman Baptiest Coopmans van Ziggo laat weten dat hij inmiddels "vol vertrouwen’’ uitkijkt "naar de volgende fase van het bedrijf als de fusie met Vodafone Nederland rond eind 2016 is goedgekeurd’’.
Brexit speelt moederbedrijf parten
Moederbedrijf Liberty Global kreeg er in Europa als geheel afgelopen kwartaal netto 256.500 abonnees bij. De Europese omzet ging daarbij met 2 procent vooruit tot 4,3 miljard dollar (3,9 miljard euro). Vooral in het Verenigd Koninkrijk werden veel klanten bijgeschreven. Liberty Global had echter last van de sterke waardedaling van het Britse pond na het Brexit-referendum. Het concern leed een nettoverlies van 137 miljoen dollar, tegen een winst van 111 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee