Marktleiders Ziggo en KPN winnen terrein
Ook nummer twee KPN won aan marktaandeel. Aan het einde van het tweede kwartaal telde Nederland circa 7,35 miljoen breedbandaansluitingen.
Eind juni was Ziggo verantwoordelijk voor circa 43,5 procent van het aantal aansluitingen. Dat betekende een stijging met 0,3 procent tot 3,2 miljoen abonnees. Nummer twee KPN zag zijn marktaandeel ook met 0,3 procent stijgen tot 40,5 procent van het totaal. De bedrijven snoepten vooral marktaandeel af van kleinere spelers. Het totaal aantal breedbandaansluitingen nam in de periode maar fractioneel toe.
De groeivertraging komt volgens de onderzoekers vooral door de toenemende marktverzadiging. Circa 94 procent van de huishoudens heeft een breedbandaansluiting. Voor het hele jaar gaat Telecompaper uit van een groei van het aantal aansluitingen met meer dan 1 procent. In 2016 groeide het aantal aansluitingen ten opzichte van een jaar eerder met 2,6 procent.
Omzet in markt blijft gelijk
Volgens Telecompaper verloren gevestigde namen als Tele2 en Online.nl klanten en marktaandeel. T-Mobile, goed voor 2,5 procent van de markt, wist 8000 extra abonnees te binden en heeft nu 184.000 afnemers.
De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in het tweede kwartaal uit op 474 miljoen euro, nagenoeg gelijk aan de opbrengsten in het eerste kwartaal. Voor het hele jaar verwacht Telecompaper een lichte omzetgroei, mede door de prijsverhogingen van KPN en zijn merken en Ziggo per 1 juli dit jaar.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee