Overslaan en naar de inhoud gaan

Omzetdaling mobiele markt vlakt af

De omzet op de Nederlandse markt voor mobiele diensten is in het eerste kwartaal van 2017 met 0,7 procent gekrompen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016 en 1,1 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Dat blijkt uit het meest recente kwartaalrapport Dutch Mobile Operators van Telecompaper.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Opgeteld behaalden de operators een omzet van 1,2 miljard euro. Ze wisten de erosie van hun omzet te verminderen dankzij een sterk groeiende vraag naar mobiele data en hun focus op de verkoop van abonnementen met meer gigabytes. Operators proberen door het aanbieden van all-in bundels, multi-play pakketten en grote data bundels tegen vaak lagere prijzen, mensen over te halen om in totaal meer te besteden en zo de ‘churn’ (klantverlies) te beperken. Dat lijkt te werken Op jaarbasis is te zien dat de krimp van de mobiele markt in de laatste kwartalen structureel minder sterk is.

Telecompaper verwacht dat de mobiele markt in Nederland in 2017 met ongeveer 2-3 procent in omzet krimpen naar ongeveer 4,6 miljard euro. Die krimp zal in verminderde intensiteit doorzetten in de periode 2017 tot 2021, met een negatieve gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) van 0,9 procent, tot een omzet van rond de 4,5 miljard euro in 2021. Telecompaper baseert deze voorspelling op de verwachting dat de concurrentie verder zal intensiveren met nog steeds vier mobiele operators - ondanks de fusie van Vodafone en Ziggo – in een stagnerende markt.

Van de vier mobiele operators met een eigen netwerk (MNO’s) scoorde nieuwkomer Tele2 met 36 procent de sterkste groei. Tele2 vergrootte daarmee zijn marktaandeel naar 4,6 procent in Q1 2017. KPN breidde zijn marktleiderschap iets uit naar een aandeel van 42,8 procent. T-Mobile had een stabiele mobiele omzet op jaarbasis en groeide licht naar een marktaandeel van 21,4 procent. Vodafone (inclusief de mobiele omzet van Ziggo) kreeg een omzetdaling van 6,4 procent te verwerken. De operator verloor als enige MNO marktaandeel en kwam uit op 31,2 procent.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in