Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: Menselijk element is zwakke schakel in digitale strategie

Hoewel een groot deel van de C-level executives denkt dat een digitale strategie bijdraagt aan betere prestaties binnen de organisatie, blijven veel strategische businessplannen in de la liggen. Eén van de problemen is dat er nog niet overal een IT-afdeling met solide basis is. Het menselijk element is daarin vaak de zwakste schakel. Dat blijkt uit onderzoek van Telindus onder 153 C-level executives.
Programmeren
© Shutterstock.com
Shutterstock.com

Maar liefst de helft van de respondenten in het onderzoek geeft toe dat strategische businessplannen in de la blijven liggen. Opvallend, aangezien 76% zegt dat innovatie wel de aandacht krijgt die zij verdient binnen hun organisatie. 73% vindt bovendien dat een digitale strategie bijdraagt aan betere prestaties. Dus waar gaat het mis?

Mens is zwakke schakel

Volgens Telindus hebben organisaties een IT-afdeling met een solide basis nodig om een digitale strategie te laten slagen. Maar die is nog lang niet overal aanwezig: maar liefst een kwart van de respondenten zegt dat het met name bij reguliere IT-werkzaamheden als upgrades, migraties en koppelingen misgaat. Daarnaast vindt 33% dat de IT-afdeling nog beter samen kan werken met andere afdelingen en vindt 26% dat medewerkers beter moet worden uitgelegd wat het IT-project behelst, waarom het gebeurt en wat de gebruiker eraan heeft. 

"In relatie tot het achterblijven van verwachtingen als het gaat om innovatie en executie van (digitale) strategieën, wordt de IT-afdeling regelmatig genoemd. De vraag is echter of dit eerlijk is, want het maken van fouten blijkt vooral op het menselijk vlak te liggen", reageert Joost van Wieringen, manager strategie en innovatie bij Telindus.

"Om je organisatie beter te laten presteren zul je je medewerkers de juiste handvatten moeten bieden, zodat zij geleidelijk kunnen meebewegen met de veranderingen. Belangrijk is wel dat alleen de technologie wordt geïmplementeerd die waarde toevoegt voor de organisatie. Wanneer dit namelijk niet het geval is, is het lastig om innovatie van de grond te krijgen en verdwijnen de businessplannen dus in de prullenbak."

Het ideale landschap

Een ander belangrijk punt om de digitale strategie te laten slagen is de aanwezigheid van het ideale IT-landschap. Hier zijn veel respondenten realistisch over: de helft denkt binnen één tot drie jaar het ideale IT-landschap gerealiseerd te hebben. 6% denkt hier langer dan zeven jaar voor nodig te hebben. 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in