We hebben het altijd zo gedaan
Meelachen met slechte en foute grapjes, ook al gaan ze over jezelf. Ervoor kiezen om je te positioneren als ‘one of the guys', omdat het gewoon handiger was. Niet worden gevraagd voor bepaalde projecten, omdat je net even niet lekker ligt bij de persoon die het project zou leiden. Het zijn voorbeelden die nog steeds dagelijks voorkomen, ook in de IT-sector. Denk aan IT-afdelingen waar al jaren dezelfde specialisten rondlopen omdat hun kennis onmisbaar is geworden. De IT-events waar je overdag informatie vergaard en netwerkt, maar waar ‘s avonds de ‘remmen’ los gaan. Of een berichtje via Slack waarin die nieuwe medewerker toch niet wordt getagd bij een vraagstuk.
Wat is daar mis mee? Zo hebben we het altijd al gedaan. De nieuweling moet zich eenvoudigweg gewoon aanpassen aan de heersende cultuur. En als het niet bevalt, dan ga je toch weg! Alleen kom je daar als bedrijf niet meer mee weg. Wat al die schandalen uit Hilversum wel duidelijk maken is dat steeds meer mensen niet meer mee lachen met de foute grappen, niet bang zijn om zich uit te spreken en klachten vooral serieus nemen. Oftewel, mensen pikken het niet meer. Geen enkel bedrijf wil verantwoordelijk zijn voor het volgende schandaal.
Al deze veranderingen hebben wel impact. Vooral voor alle mensen die niet anders gewend zijn. Verandering kan angstgevoelens oproepen. Denken dat er iets wordt afgepakt, iets verliest en eigenlijk ook niet weet hoe nu te gedragen. Het kan ervoor zorgen dat mensen dwars gaan liggen. Misschien het gedrag gaan uitvergroten. Non-argumenten verzinnen om de omgeving te laten zien ‘dat er niets aan de hand is!’.
De huidige veranderingen gaan tijdelijk voor een onbalans zorgen op de werkvloer. Iedereen is nog zoekende hoe deze andere organisatiecultuur er uiteindelijk uit gaat zien. Dat is voor elk bedrijf ook anders. Het voordeel is wel dat voor iedereen een bepaalde mate van onzekerheid brengt. Daarin kunnen we elkaar helpen. Alleen zo kunnen we op een gegeven moment zeggen: “We hebben het misschien altijd zo gedaan, maar dit werkt veel beter.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee