Centric krabbelt licht verder omhoog met klanttevredenheid
De tevredenheid van Centrics grootste klanten voor die IT-dienstverlener is in het afgelopen jaar opnieuw licht gestegen. Het bedrijf dat de afgelopen jaren in woelig water is geweest, noteert een stijging van 1% qua klanttevredenheid in het jaarlijkse IT-sourcingsonderzoek van Eraneos en Whitelane.

In de ranglijst van IT-outsourcers bekleedt Centric nu de zesendertigste plaats, met een tevredenheidsscore van 65%. Het IT-bedrijf dat ooit is opgericht door de eigengereide ondernemer Gerard Sanderink scoorde vroeger veel beter en stond steevast in de bovenste regionen van de tevredenheidslijst in de jaarlijkse ‘IT Sourcing Study’.
Slechte tijden
Daar is in 2019 verandering in gekomen, nadat eigenaar Sanderink zich als hoogste baas ging mengen in de bedrijfsvoering. Daarbij heeft hij vermeende fraude willen aanpakken, die zou zijn geconstateerd door zijn toenmalige nieuwe vriendin en vertrouweling Rian van Rijbroek (tegenwoordig zijn echtgenote). Die zelfverklaarde expert op het gebied van finance en cybersecurity is later door de mand gevallen en staat sindsdien ook wel te boek als cybercharlatan.
Herhaalde managementleegloop, rechtszaken daarover plus de juridische kruistocht van Sanderink tegen zijn voormalige levens- en zakenpartner Brigitte van Egten hebben Centric flink geraakt. Het bedrijf is ook direct betrokken geraakt in de persoonlijke vete van Sanderink tegen Van Egten, die voorheen in dienst was bij Centric (sinds 2003) maar gedetacheerd was als topbestuurder was bij Sanderinks zonnepanelenbedrijf DSS (Dutch Solar Systems).
Betere tijden
Centric krijgt nu dus een score van 65% van grote klanten, waarmee het acht contracten heeft die boven de ondergrens in het onderzoek komen. Nederlandse klanten van IT-outsourcers zijn in november en december vorig jaar bevraagd voor het onderzoek van consultancy Eraneos en onderzoeksbureau Whitelane. De IT-dienstverlener is afgelopen zomer overgenomen van Sanderink, die eerder door de Ondernemingskamer (de speciale rechtbank voor bedrijfszaken) opzij was gezet. De koop door een Nederlands consortium is kort na de aankondiging goedgekeurd door toezichthouder ACM.
De 65% over 2024 die nu wordt geopenbaard is overigens een lichte stijging. In 2023 scoorde Centric 64%, wat toen door de onderzoekers werd uitgelegd als ‘enigszins tevreden’. In de voorgaande onderzoeken was Centric flink onderuit gegaan. In 2022 kwam het bedrijf uit op een nieuw dieptepunt van 58%, in 2021 was het 64% en in 2020 was het gekelderd naar 59%. Het jaar dáárvoor lag de tevredenheidsscore van klanten nog op een hoge 79%. Het Nederlandse IT-bedrijf behoorde in de jaren vóór 2020 tot de top in het jaarlijkse IT-outsourcingsonderzoek van Eraneos (voorheen Quint) en Whitelane.
Nog ver van de top
Het herstellende Centric zit nu nog wel ruim onder de gemiddelde tevredenheid van alle bevraagde klanten over hun outsourcers. Die totaalscore bedraagt dit jaar zo’n 76% en is een lichte stijging ten opzichte van de 74% die begin vorig jaar is gemeld (over 2023 dus). Verder is de kloof nog groot met de aanvoerders van de ranglijst. De nummer één (het Nederlandse Schuberg Philis) scoort 92% en de nummer twee (Levi9) haalt 89%. Daarna volgt een forse ‘middenmoot’ met klanttevredenheidsscores tussen de 83 en 77%.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee