Overslaan en naar de inhoud gaan

Prijzenslag op outsourcingmarkt

Er zijn twee oorzaken voor die prijzenslag. De eerste is dat er een ongekend aantal contracten afloopt, de komende twee jaar. Steve Hall van adviesbureau Information Services Group noemt een bedrag van 100 miljard aan jaaromzet van leveranciers van uitbestedingsdiensten waar de komende 24 maanden opnieuw over onderhandeld moet worden.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Daarnaast vernieuwen aanbieders in de markt hun bedrijfsprocessen, waardoor ze hun prijzen kunnen laten zakken. Procesautomatisering en gebruik van autonome en cognitieve vormen van computing maken het mogelijk om dezelfde diensten van dezelfde of hogere kwaliteit met steeds minder mensen te leveren. Dat drukt de prijzen. Jeff Augustin van consultancybedrijf Alsbridge zegt tegen CIO, dat hij aanbieders die deze technieken inzetten, offertes heeft zien uitbrengen die 40 procent goedkoper uitvallen dan die van concurrenten. Ook de vooruitgang in cloudbroker-technologieën en de sneller dan verwachte adoptie van publieke en private cloudoplossingen zetten de prijzen onder druk, stellen de specialisten.

Niets voor niets

Overigens hoeft de prijzenslag voor de aanbieders op zich niet schadelijk te zijn, stellen de experts. Dankzij de nieuwe methoden van aanbieden van hun diensten kunnen ze een hogere marge halen. Ook bij lagere omzet kan dat een aanmerkelijk verbeterde winst betekenen. Maar het vraagt wel aanpassingen in de organisatie en de competenties die men in huis moet hebben. En voor de werkgelegenheid bij de aanbieders is het ongetwijfeld ook geen goed nieuws.

De specialisten die CIO raadpleegde waarschuwen de kopers wel dat het negatief kan uitpakken als ze hun leverancier het vel over de oren halen. Veel van de nieuwe technologieën die zij inzetten zijn nog niet echt goed uitgetest. Dat kan ertoe leiden dat het voor de aanbieder moeilijk wordt om winstgevend te opereren als ze een heel scherpe prijs hebben geoffreerd. In dat soort situaties dreigt de klassieke val bij te goedkope contracten: de leverancier zal dan de schade proberen te beperken door de service op het minimum te houden. Kopers moeten ook oppassen dat ze dankzij de nieuwe technieken die leveranciers inzetten, niet vast komen te zitten aan de oplossing die die leverancier biedt, en dus niet meer makkelijk kunnen overstappen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in