'Gemeenten moeten meer online doen'
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de gemeente Rotterdam. Die is bezig de gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit van haar website te evalueren om de dienstverlening via de site beter af te stemmen op de wensen van de bezoekers. Bij de zaken die men bij voorkeur via internet zou willen afhandelen, wordt het aanvragen of verlengen van persoonlijke documenten (rijbewijs, paspoort, uittreksel uit het bevolkingsregister) veruit het vaakst genoemd (26 procent). Minder vaak noemt men het opgeven van een verhuizing en het aanvragen van formulieren of brochures (beide 9 procent), en het doorgeven van klachten (7 procent). Het gemak van online dienstverlening kent echter voor de respondenten wel grenzen. Zo zou men wel online een nieuw paspoort willen aanvragen, maar men haalt het dan toch het liefst zelf op bij het gemeentehuis. Ook bij meer persoonlijke aangelegenheden als het doen van aangifte van een geboorte of het aanvragen van een echtscheiding blijkt men minder geporteerd van internet. (jwy)