Overslaan en naar de inhoud gaan

On-line burger wacht tevergeefs op antwoord van overheid

In bijna de helft van alle gevallen wacht de burger die een overheidsinstantie via e-mail vragen heeft gesteld tevergeefs op antwoord. Uit de Overheid.nl Monitor 2002 blijkt dat in 46 procent van de gevallen na twee maanden nog geen aantwoord is verstuurd.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Gemeenten presteren het slechtst als het gaat om de afhandeling van e-mail. Daarbij maakt het niet uit of het om een kleine of grote gemeente gaat. Twee van de vier 'grote gemeenten' hadden na twee maanden nog geen antwoord gestuurd. Overheid.nl, die de Monitor uitvoerde, verstuurde vragen per e-mail naar 1158 overheidsinstanties. Veertig procent antwoordde binnen drie dagen. Tien procent deed er tussen de vier en veertien dagen over en 4 procent tussen twee weken en twee maanden. De rest antwoordde helemaal niet. De organisatie Burger@overheid vindt dit onacceptabel. Zij gaat richtlijnen opstellen voor de afhandeling van e-mail. Burger@overheid is onderdeel van ICTU, de overheidsorganisatie voor ICT en overheid. (pli)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in