'Overheid laat voordelen BPO links liggen'
Het merendeel van de rijksambtenaren ziet wel voordelen in BPO, met name door het profiteren van schaalvoordelen, snellere toegang tot de nieuwste kennis en technologieën en dankzij het feit dat overheidsonderdelen via BPO de taken en werkprocessen kan afstoten die niet tot hun kerncompetentie horen. De ambtenaren verwachten dat daardoor de kwaliteit van het werk omhoog zal gaan en dat BPO bijvoorbeeld een bijdrage kan leveren aan het bereiken van de doelstellingen van het programma Andere Overheid, dat tot efficiëntere dienstverlening aan burger en bedrijfsleven moet leiden. De rijksoverheid is echter nog niet klaar voor BPO, concluderen de onderzoekers. Grootste struikelblokken zijn daarbij psychologische en politieke factoren. De cultuur van de Nederlandse overheid is gericht op zelf doen. Daarnaast is er sprake van koudwatervrees. De rijksambtenaren hebben grote behoefte aan een goed werkend voorbeeld binnen de overheid. (Jelle Wijkstra)