AVG-onbekendheid heerst bij Nederlanders
Uit nieuw onderzoek van accountantskantoor KPMG blijkt dat 98 procent van de Nederlanders op de hoogte is van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze EU-brede privacyregelgeving is na lange aanloop eind mei ingegaan. In maart, relatief vlak voor de invoering van de richtlijn, wist meer dan 80 procent juist niet dat er nieuwe regels op komst waren.
Zeggen versus doen
Maar van de mensen die nu "met overtuiging" zeggen te weten dat de regels bestaan, weten ongeveer twee op de drie niet welke nieuwe rechten ze eigenlijk hebben gekregen. En minder dan de helft is van plan om organisaties en bedrijven te vragen om hun persoonsgegevens weg te halen. In februari dit jaar constateerde KPMG op basis van een opinieonderzoek dat Nederlanders massaal van hun nieuwe privacyrechten gebruiken zouden gaan maken. Meer dan 80 procent zou in actie willen komen, was toen het beeld.
De meeste ondervraagden nu zeggen dat ze privacy heel belangrijk vinden, maar minder dan de helft verwijdert cookies of controleert wat voor persoonlijke informatie ze op sociale media delen. Slechts één op de vijf surft incognito.
Facebook- en Twitter-data
Een andere uitkomst uit het KPMG-onderzoek: "Burgers die wel gebruik maken van hun nieuwe rechten richten hun pijlen met name op de overheid en zorgaanbieders om persoonsgegevens te kunnen inzien. Als het gaat om het laten verwijderen van persoonlijke data voeren bedrijven als Facebook en Twitter de ranglijst aan."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee