Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuw Apple-OS prikt Facebook-model lek

Facebook zit in zijn maag met het nieuwe besturingssysteem van de iPhones van Apple, iOS 14. Het socialemediabedrijf vreest lagere inkomsten doordat Apple de privacy van gebruikers beter gaat beschermen.
naalden
© CC0 - Flickr.com
CC0 - Flickr.com

Apple wil met het nieuwe besturingssysteem voorkomen dat gebruikers ongevraagd advertenties van derden voorgeschoteld krijgen. Daarvoor moet expliciet toestemming worden gevraagd. Facebook gebruikt juist deze unieke apparaatidentificatie (IDFA) om reclames te personaliseren.

Facebook vreest dat de inkomsten bij de tak Audience Network, dat zich richt op gerichte advertenties bij onder meer ontwikkelaars, door de aanpassingen tot wel 50 procent lager kunnen uitvallen. Het is niet bekend hoeveel van de totale advertentie-inkomsten van dit onderdeel komt.

Facebook wordt door de aanpassing mogelijk gedwongen om helemaal te stoppen met de ontwikkeling van Audience Network voor besturingssysteem iOS 14, aldus het bedrijf. Volgens Facebook worden met name ontwikkelaars en uitgevers door de wijzigingen geraakt.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in