Privacy doodsteek social media
Meestal is het geen aanbeveling als een koersbeweging naar beneden een naam krijgt van financiële experts.
Het businessmodel van dit soort bedrijven is de handel in persoonsgegevens en de bijbehorende persoonlijke voorkeuren. Dat is meer en meer mensen een doorn in het oog, maar goed, ze kunnen niet zonder. De adverteerders zijn juist dol op de mate waarin deze bedrijven doelgroepen kunnen filteren en bestoken. Daardoor zijn die advertenties effectief. Dat heet conversie. En door die relatief hoge conversie lopen ze daarom binnen. De gebruikers van deze social media lopen niet massaal weg, dus wat gaat er mis? Apple, dat gaat er mis.
Apple heeft namelijk een heel ander businessmodel. Naast verkoop van muziek, produceren zij voor velen heel aantrekkelijke hardware zoals iPhones en iPads. Om topprijzen te kunnen realiseren moeten die spullen wel uitstijgen boven andere goedkopere alternatieven. Apple heeft begrepen dat je die spullen beter in de markt kunt zetten als de privacy beter geborgd is. Apple is fiks bezig om de privacy van hun klanten te verbeteren. Het wordt daardoor veel lastiger om ze te tracken en tracen. En dat is nu juist het hele idee van de zogenaamde social media.
Blijkbaar zien investeerders Apple's visie als een grote bedreiging voor juist die social media die welvaren bij gebrek aan privacy.
Zo is Apple bezig met private web browsing en dat past zéker niet in het straatje van sommige andere techtitanen. Hier bijten de businessmodellen elkaar flink. Investeerders geloven dat consumenten zullen blijven betalen voor nieuwe hardware van Apple en wel zodanig dat het bedrijf in januari als eerste bedrijf ooit de marktwaarde van 3 triljard dollar aantikte. Beleggers geloven blijkbaar meer in dat Apple de privacy van hun klanten borgt dan in de slimheid waarmee Meta voortdurend de doopceel van hun klanten wil lichten.
Ook Apple zit op social media. Bijvoorbeeld op Twitter heeft het hoofdaccount (@Apple) zo'n 7.4 miljoen volgers. Maar sinds 2011 zijn er welgeteld nul tweets. Dat ziet er toch uit als een langetermijnvisie!
Magazine AG Connect
Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (maart 2022). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, zie dan de inhoudsopgave.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee