IT-bedrijven wachten langer op hun geld
De Haan baseert zijn analyse op de jongste cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (Categorie Jaarrekeningen van niet- financiële ondernemingen).
Waarom IT-bedrijven langer dan gemiddeld op hun geld wachten, kan De Haan niet met stelligheid verklaren, maar mogelijk heeft het iets te maken met de vaak wat minder scherp gedefinieerde opdrachten waarmee IT-bedrijven hun klus beginnen.
Andere sectoren die met lange betalingstermijnen moeten leven zijn de grafische sector en uitgeverijen en mediabedrijven. Deze laatsten wachtten in 2010 gemiddeld 67 dagen op hun geld.
Drie opties bij uitblijven van betaling
Als klanten niet betalen hebben bedrijven in principe drie mogelijkheden:
- een incassobureau inschakelen
- zelf juridische stappen zetten
- de vordering verkopen
Deze laatst genoemde biedt volgens De Haan als belangrijk voordeel dat het IT-bedrijf dan onmiddellijk cash op zijn rekening krijgt, al is dat - vanwege de risico-fee voor de koper – als regel wel beduidend minder dan het oorspronkelijke bedrag van de vordering zelf. Maar ook een juridische procedure of een incassobureau brengt kosten met zich mee. Bovendien heeft het verkopen van je vordering als voordeel dat het verkopende bedrijf zelf na deze actie geen partij meer is in de kwestie, waardoor ze mogelijk weer wat makkelijker met de gewezen debiteur door één deur zal kunnen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee