Weerstand
Bij managers wordt weerstand vaak veroorzaakt door een gebrek aan kennis en inzicht. Omdat ze het niet snappen, beschouwen ze het als een bedreiging voor hun positie. Stel je voor, je blijft achter met een bedrijf dat grotendeels gestuurd wordt vanuit processen die je niet begrijpt. Daarbovenop moet je ook nog eens je invloed delen met allerlei spelers op sleutelposities, die voor een belangrijk deel de spelregels gaan bepalen en tijdens het wekelijkse managementoverleg onnodig moeilijke taal beginnen uit te slaan. En dat terwijl het jouw toko is.
Als er nu iets misgaat, kun je gewoon zeggen “doe dat” en dan het wordt gedaan. Probleem opgelost. Die goeie ouwe tijd. Waarom hebben we die vent eigenlijk ooit ingehuurd? Stom advies. Laten we maar een ander naar de zaak laten kijken, want dit is niks.
Zo gaat ’t vaak. Maar het gebeurt maar zelden dat een manager dat durft uit te spreken.
Het gevolg is dat je als consultant in een duivels dilemma terechtkomt. Als je in de kritiek meegaat, heb je ogenschijnlijk misschien wel een tevreden klant, maar geholpen is hij eigenlijk niet. Want alles blijft bij het oude. Maar als je ertegenin gaat, hoe diplomatiek en feitelijk je je verhaal ook brengt, loop je een forse kans dat je binnen de kortste keren buiten de deur wordt gezet. Dag mooi tarief.
Tja, het mag misschien wel een heilloze klus zijn, maar het houdt je wel van de straat. En als de klant het een doorslaand succes vindt, dan kun je er op je cv altijd wel weer een draai aan geven. Geen haan die ernaar kraait.
Hoewel ... Elke morgen dat gezicht in de spiegel zien? Ik dacht het niet. Ik heb zo m’n principes. Zucht. Dat wordt weer een gezellige dag vandaag.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee