ABN AMRO en ING getroffen door serie DDoS-aanvallen
Door zo'n aanval kunnen klanten moeilijk of niet gebruik maken van diensten zoals internetbankieren, mobiel bankieren en iDeal. Bij een DDoS-aanval wordt een internetsite bestookt met grote hoeveelheden dataverkeer zodat de server overbelast raakt en de website moeilijk of helemaal niet te bereiken is. Wie er achter de aanvallen zit is niet bekend.
Een woordvoerster van ABN Amro zei het uiterst vervelend te vinden voor klanten. Ook ING biedt excuses aan voor het ongemak. Er is geen sprake van een hack en dus geen sprake van inbreuk op de banksystemen of op klantgegevens, stellen de banken.
De klanten van ABN Amro konden gisteravond weer gebruik maken van de online diensten. ING-klanten konden vanaf vanmorgen vroeg weer online hun bankzaken regelen.
Detailhandel Nederland liet zondag weten naar aanleiding van dit soort storingen zich steeds meer zorgen te maken om de stabiliteit en betrouwbaarheid van het betalingsverkeer. Ook president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) sprak zich er over uit. In het tv-programma Buitenhof zei hij dat cyberaanvallen voor banken tegenwoordig aan de orde van de dag zijn. DNB is met banken in gesprek om te regelen dat die hun systemen na zo'n aanval snel weer in de lucht hebben.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee