Amazon-site lekt onbedoeld klantgegevens
Volgens The Guardian heeft de internetwinkel de betreffende klanten gemaild, en weigerde Amazon nog verder in te gaan op de zaak, anders dan de verklaring die het in de mail naar de getroffen klanten opnam. In dat korte schrijven verklaarde Amazon dat het “alle beveiligingsaangelegenheden zeer serieus neemt”, en dat “accountbeveiliging topprioriteit” is. “We hebben beleid en beveiligingsmaatregelen getroffen om ervoor te zorgen dat uw persoonlijke gegevens veilig blijven”, voegde de internetgigant hieraan toe.
Volgens het webwarenhuis hoeven klanten hun wachtwoord niet te wijzigen. Op Amazons forumsite verbazen getroffen gebruikers zich over het gebrek aan details vanuit Amazon. De summiere meldingsmail is verstuurd aan consumenten in de Verenigde Staten, maar ook in andere landen waaronder Nederland, meldt The Register.
De summiere informatieverstrekking van Amazon leidt ook op Twitter tot onbegrip.
Bad timing
Zo daags voor Black Friday, traditiegetrouw het moment waarop winkeliers stunten met hoge kortingen op de vrijdag voor Thanksgiving, is de timing van het lek hoogst ongelukkig. Want hoewel de Thanksgiving-traditie een van oudsher Amerikaanse traditie is, zijn de Black Friday-acties inmiddels vrijwel wereldwijd de normaalste zaak.
Daarnaast is het niet de eerste keer dat Amazon gerommel heeft met het eigen webfiliaal. In juli dit jaar begaf de website van Amazon het op de eigen Prime Day, een dag waarop geregistreerde klanten (Prime-abonnees) in aanmerking komen voor extra kortingen. De toeloop was dit jaar zo groot dat het bedrijf zijn eigen DDoS-aanval creëerde, en de website bezweek.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee