Bedrijven laks in bestrijding telefoonfraude
Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door RedShift Research in opdracht van Damovo UK, een Britse aanbieder van zakelijke telefonie.
Uit het onderzoek onder 250 bedrijven bleek dat 16 procent van de bedrijven met meer dan duizend werknemers voor meer dan 50.000 pond (63.000 euro) waren benadeeld. In totaal heeft 40 procent van de bedrijven het afgelopen jaar te maken gehad met enige vorm van telefoonfraude.
Het gaat om hacking van de bedrijfscentrale (direct inward system access) van buitenaf of om fraude via de voicemail. Daarbij geeft het systeem toegang tot functionaliteiten waarmee weer kan worden 'uitgebeld'. Maar ook interne fraude kwam aan het licht. Zo bleek bij een bedrijf een werknemer een analoge poort voor ruim duizend uur voor privédoeleinden te hebben gebruikt.
De onderzoekers constateren dat in het verleden de controle op telefoonfraude beter was doordat een aparte telecommanager in bedrijven het beheer van het telefoonsysteem onder zijn of haar hoede had. Tegenwoordig valt de verantwoordelijkheid vaak onder de IT-afdeling, die haar aandacht meer bij het dataverkeer heeft. Bovendien blijft telecom voor deze afdelingen vaak een vreemde eend in de bijt die niet volledig wordt begrepen en daardoor makkelijk links blijft liggen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee