Overslaan en naar de inhoud gaan

Beveiliging moet anders

De kosten van dataverlies door hacking zullen in 2009 met 20 procent toenemen. Toch kan 90 procent van de aanvallen zonder extra uitgaven worden voorkomen. Het bewapenen tegen de overige 10 procent moet de prioriteit krijgen, adviseert Gartner.
Volgens Gartner geeft een gemiddeld bedrijf meer dan 5 procent van het budget uit aan beveiliging. Als dataherstel wordt meegerekend is dat tegen de 12 procent.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Maar er is geen correlatie tussen de hoogte van de beveiligingsuitgaven en de mate van beveiliging. Beveiligingsstrategen zouden van Gartner de kosten moeten beperken van het bewapenen tegen de simpele massale aanvallen en zich meer moeten richten op de complexe, gerichte aanvallen. Hackers werken steeds meer met financiële oogmerken, met name in de vorm van phishing en identiteitsdiefstal. Hierdoor nemen de kosten van data- of identiteitsverlies toe – volgens Gartner tot 2009 met 20 procent per jaar. Om dat te pareren is het volgens de organisatie noodzakelijk de interne communicatie te behandelen als ware die extern.
Extra investeren in bescherming kan volgens Gartner door juist op andere terreinen efficiënter te gaan werken. Als er van tevoren op wordt gelet dat elke applicatie, in- of extern, goed en efficiënt is beveiligd, kan dat geld schelen dat dan gespendeerd kan worden aan de complexere beveiligingsproblemen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in