Bijna elke tweede e-mail in zakelijke mailbox is spam
Bijna elke tweede e-mail (47 procent) in zakelijke mailboxen was in 2024 een spammail, stelt cybersecuritybedrijf Kaspersky op basis van eigen onderzoek. Onder spam vallen volgens Kaspersky zowel ongevraagde advertentiemails als kwaadaardige mails, bijvoorbeeld met phishing als doel.

Om met die advertentiemails te beginnen: die bevatten volgens Kaspersky tegenwoordig vaak reclames voor AI-oplossingen, gerelateerde webinars of online promotiediensten. Ook populair om ongevraagd onder de aandacht te brengen zijn programma’s die jou of je bedrijf meer online volgers (zouden) opleveren.
Spammails zijn vervelend, maar kwaadaardige e-mails kunnen serieuze schade aan richten. Zo signaleert Kaspersky dat heel wat gevaarlijke e-mails een met een wachtwoord beveiligd archief hebben, die op zijn beurt weer schadelijke inhoud bevat. Aanvallers leunden in 2024 ook vaker op e-mails met SVG-afbeeldingen die vermomd zijn als onschuldige grafische elementen en door te schermen met vervalste rechtszaken, niet bestaande zakendeals en zelf geknutselde ‘officiële’ meldingen. Heel wat kwaadaardige mails zijn bedoeld om toegang te krijgen tot de computer van de ontvanger of toegang tot inloggegevens te ontfutselen.
Namaakwebsites
Niet alleen zakelijke gebruikers krijgen te maken met een stortvloed aan spammails, in alle soorten en maten. Ook consumenten ontvangen regelmatig tot vaak spammails. Die mails draaien bovengemiddeld vaak om nagemaakte websites van partijen als TikTok, Telegram, Airbnb en Booking.com, heeft Kaspersky gemerkt. Ook nagemaakte cryptowebsites werden in 2024 veelvuldig ingezet om mailontvangers te verleiden te klikken en gevoelige gegevens in te vullen.
Een security-expert van Kaspersky zegt er het volgende over: ‘Hoewel de kernmechanismen van phishing en oplichting hetzelfde blijven, blijven aanvallers hun vermommingen verfijnen. Ze spelen in op trending nieuws en gehypte onderwerpen, en combineren zelfs branding van meerdere bedrijven op één phishing-pagina om de effectiviteit van hun campagnes te vergroten. AI-gestuurde tools helpen hen om zeer overtuigende nepwebsites te maken, waardoor fraude moeilijker op te sporen is’.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee