Overslaan en naar de inhoud gaan

Cybersecurity in het mkb laat nog veel te wensen over

Nergens in Nederland is de digitalisering zo groot als in het mkb. Maar op het gebied van cybersecurity valt nog veel te winnen. Op technisch vlak worden vaak wel maatregelen getroffen, maar die worden niet getest en op organisatorisch vlak gebeurt er weinig. Ook blijken weinig bedrijven zich bewust van de implicaties van de GDPR.
security
© CC0 - Pixabay
CC0 - Pixabay

Ongeveer 80 tot 90 procent van de Nederlandse mkb-organisaties voldoet nog niet aan de strenge regels van de GDPR, die vanaf 2016 in werking is getreden en vanaf 25 mei door de Nederlandse privacy waakhond AP streng worden gecontroleerd. Als bedrijven niet voldoen aan de Europese wettelijke regels, kunnen ze een boete krijgen die kan oplopen tot 20 miljoen of 4 procent van hun bedrijfsomzet. “We hebben veel mkb-bedrijven uit Nederland en België als klant en uit de gesprekken en overleggen die we de afgelopen maanden hebben gevoerd, maak ik op dat 80 tot 90 procent van de bedrijven hier nog niet klaar voor is”, zegt directeur Christian Oudenbroek van Brand Compliance.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in