Cybersecurity in het mkb laat nog veel te wensen over
Nergens in Nederland is de digitalisering zo groot als in het mkb. Maar op het gebied van cybersecurity valt nog veel te winnen. Op technisch vlak worden vaak wel maatregelen getroffen, maar die worden niet getest en op organisatorisch vlak gebeurt er weinig. Ook blijken weinig bedrijven zich bewust van de implicaties van de GDPR.
Ongeveer 80 tot 90 procent van de Nederlandse mkb-organisaties voldoet nog niet aan de strenge regels van de GDPR, die vanaf 2016 in werking is getreden en vanaf 25 mei door de Nederlandse privacy waakhond AP streng worden gecontroleerd. Als bedrijven niet voldoen aan de Europese wettelijke regels, kunnen ze een boete krijgen die kan oplopen tot 20 miljoen of 4 procent van hun bedrijfsomzet. “We hebben veel mkb-bedrijven uit Nederland en België als klant en uit de gesprekken en overleggen die we de afgelopen maanden hebben gevoerd, maak ik op dat 80 tot 90 procent van de bedrijven hier nog niet klaar voor is”, zegt directeur Christian Oudenbroek van Brand Compliance.