Overslaan en naar de inhoud gaan

Een nep-phishingmail kan ook té goed zijn

Een zeer realistische awarenesstraining bij de ABN Amro riep grote weerstand op bij de medewerkers vanwege het gevoelige onderwerp van de phishingmail die werd gebruikt. “Niet zo handig”, vinden awarenesstrainers deze actie.
awareness
© CC0 Pixabay
CC0 Pixabay

Medewerkers van ABN Amro kregen onlangs een e-mail met de mededeling dat ze een zogeheten Echo Dot zouden krijgen als kerstpakket. “Nu de resultaten weer een stijgende lijn te pakken hebben wil het management graag een mooi gebaar maken”, luidde de verklaring in het bericht. Toen echter bleek dat dit een phishingmail was die verstuurd was in opdracht van de bank om te testen hoe gevoelig de medewerkers waren voor dergelijke mails, viel dat niet goed, want toenmalig topman Gerrit Zalm had vorig jaar het kerstpakket geschrapt. En dat lag nog erg gevoelig.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in