Google dwingt 2-factor authentication af
Bij 2-factor authentication krijgt de gebruiker bij het inloggen een eenmalig bruikbare code toegezonden, meestal via sms. Die moet ingevuld worden voordat de gebruiker toegang krijgt. Veel websites dwingen het gebruik van deze authenticatie al af wanneer er financiële of privacygevoelige gegevens in het spel zijn zoals bij internetbankieren of het regelen van privacygevoelige zaken met behulp van DigID.
2-factor authentication duikt steeds vaker op
Ook websites als Dropbox, Yahoo en Twitter bieden de mogelijkheid aan als extra bescherming van het account, maar dwingen het gebruik nog niet af. Voor de gebruiker betekent de strenge beveiliging extra werk.
Google gaat de extra beveiliging de komende weken uitrollen over de verschillende Google App-diensten. Daarvoor wil het bedrijf wel dat iedere gebruiker ook een mobiel telefoonnummer op de site invoert waar de sms-berichten naar toe kunnen worden gestuurd. Nog lang niet iedereen heeft zo'n nummer ingevuld. Google biedt ook een achterdeur wanneer om wat voor reden dan ook de extra autorisatie niet werkt. De beheerder van het zakelijk contract voor Google Apps kan de extra verificatie voor een periode van 10 minuten uitschakelen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee