Grote merken hebben meer last van nepsites
Consumenten komen op deze sites doordat de oplichters mails sturen met een link of doordat ze achter advertenties worden geplakt waarin je kunt doorklikken. De sites hebben doorgaans een domeinnaam die één letter afwijkt van de originele website. "Je kunt er dus ook op komen doordat je een tikfout maakt, bijvoorbeeld Rabibank.nl in plaats van Rabobank.nl", zegt een woordvoerder van de SIDN.
In haar onderzoek richtte de SIDN zich op de top vijftig van Nederlandse merken. Zij kregen het afgelopen jaar met 964 valse sites te maken. Vaak zijn die maar tijdelijk in de lucht. Nepsites van een webshop worden bijvoorbeeld vlak voor het weekend opgezet en verdwijnen dan weer op maandag. De oplichters zijn volgens de stichting moeilijk te achterhalen. "Wie zich registreert, doet dat vaak met valse gegevens of via identiteitsfraude."
Uit het onderzoek blijkt dat vliegmaatschappijen het grootste slachtoffer zijn. Vorig jaar waren dat nog financiële instellingen, maar zij hebben veel geïnvesteerd in het waarschuwen van hun klanten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee