Hackers kraken bedrijfstelefooncentrales
De schade loopt al snel in de tienduizenden euro's. KPN waarschuwt bedrijven bij ongewoon telefoongebruik, maar brengt de kosten wel gewoon in rekening. "KPN waarschuwt bij afwijkend belgedrag. Soms is daar een verklaring voor, soms blijkt er iets mis te zijn. Wij zien alleen dat er wordt gebeld, niet wat er wordt gebeld", zegt de woordvoerder.
Afgelopen jaar kwamen bij KPN 25 tot dertig meldingen binnen over gehackte telefooncentrales. Volgens de woordvoerder van de telecomaanbieder kunnen bedrijven veel doen om fraude te voorkomen. "Het is bijvoorbeeld raadzaam om de fabrieksinstellingen aan te passen aan eigen instellingen en een pincode in te stellen die moeilijk te raden is. Dus niet 0000, 1111 of 1234."
De manier van opereren is niet nieuw, aldus KPN. Het bestaat al sinds er telefooncentrales zijn. De woordvoerder noemt fraude en oplichting bijzonder vervelend voor wie het overkomt, maar stelt ook dat het met 25 tot 30 gevallen in een jaar een relatief klein probleem betreft. Het bedrijf in Rotterdam liep in twee nachten 30.000 euro schade op.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee