Minister: banken vergoeden in vrijwel alle gevallen schade spoofing
Van Nispen wilde van de minister weten hoe het ervoor stond met het vinden van overeenstemming onder banken over wat nu precies valt onder "grove nalatigheid" van slachtoffers van spoofing. Om toekomstige gevallen van spoofing goed te kunnen beoordelen is het volgens Hoekstra belangrijk dat banken snel de definitie van de toetsingscriteria voor coulance vaststellen.
Het traject voor de criteria voor het vergoeden van schade door spoofing door de bank wordt binnenkort afgerond. Hierover geeft Hoekstra in mei meer duidelijkheid. De NVB heeft bij de minister ook aangegeven dat de totale schade als gevolg van phishing en telefoonnummerspoofing in het betalingsverkeer in 2020 39,5 miljoen euro bedroeg.
3508 gevallen
Bij zo’n 3508 gevallen bleek er sprake van telefoonnummerspoofing. Zo’n 96 procent daarvan werd vergoed. Sommige klanten wilden niet meewerken aan onderzoek of deden een valse melding. Bij een aantal gevallen is het onderzoek ook nog niet afgerond.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee