NS waarschuwt honderdduizenden klanten voor datalek bij softwareleverancier
Van treinreizigers die meededen aan een tevredenheidsonderzoek kunnen bijvoorbeeld e-mailadressen, telefoonnummers of namen zijn gelekt. "Afhankelijk van het onderzoek waaraan de klant heeft deelgenomen kan het gaan om persoonsgegevens zoals naam, e-mailadres en telefoonnummer. Het gaat niet om financiële gegevens of wachtwoorden", meldt NS.
De spoorwegmaatschappij vraagt klanten extra op te letten voor signalen van phishing. Dat is een vorm van oplichting waarbij criminelen zich in e-mails of appjes voordoen als iemand anders om wachtwoorden of andere gevoelige informatie buit te maken. Dat kan bijvoorbeeld door een e-mail uit naam van een bedrijf te sturen.
Gegevens gestolen
Marktonderzoeker Blauw kreeg vorige week vrijdag bericht dat een onbevoegde toegang had tot het netwerk van de softwareleverancier. Maandag bevestigde deze leverancier dat er daadwerkelijk gegevens waren gestolen, schrijft de marktonderzoeker op zijn website. Het bedrijf onderzoekt nog welke gegevens zijn gestolen of bekeken door onbevoegden.
NS en Blauw hebben allebei een melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
De Autoriteit Persoonsgegevens schatte vorig jaar nog in dat zo’n zeven miljoen mensen het afgelopen jaar slachtoffer werden van in totaal 28 verschillende datalekken bij IT-leveranciers. De waakhond verlegt daarom steeds meer de focus naar IT-leveranciers.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee