Phishers bestampen vooral platgetreden paden

Maar phishers imiteren niet enkel de websites van financiële instellingen; van alle phishing-aanvallen in Nederland was in 2013 ruim 21% gelinkt aan sociale netwerken.
8,5 procent groei
Wereldwijd leunde 32% van de phishing-aanvallen op de merknamen van toonaangevende banken, online winkels en elektronische betaalsystemen. Dit betekent een stijging van 8,5% ten opzichte van het voorgaande jaar. Een en ander blijkt gegevens Kaspersky Labs verzamelde ten behoeve van het rapport 'Financiële cyberdreigingen in 2013'.
Phishing-sites maken vooral gebruik van de merknamen van populaire online winkels, elektronische betalingssystemen en online banksystemen. In 2013 vormden banken het meest aantrekkelijke doelwit; wereldwijd werden hun merknamen gebruikt bij 70,6% van alle financiële phishing-activiteiten. Dat is een forse stijging ten opzichte van 2012, toen bank-phishing slechts 52% vertegenwoordigde. Over het geheel gezien waren namaakwebsites van banken in 2013 betrokken bij twee keer zoveel phishing-aanvallen (22%) dan het jaar ervoor.
PayPal, American Express, Master Card en Visa
Wereldwijd maakte circa 60% van alle phishing-aanvallen op basis van nagemaakte bankpagina's gebruik van de namen van slechts 25 organisaties. Onder elektronische betaalsystemen zijn de voorkeuren van de phishers nog duidelijker: 88,3% van de phishing-aanvallen in deze categorie had betrekking op een van slechts vier internationale merken: PayPal, American Express, Master Card en Visa.
Amazon.com vormt wereldwijd al een aantal jaren op rij de meest gewilde dekmantel in de categorie online winkels. De naam van dit bedrijf viel bij 61% van de aan online handel gerelateerde phishing-aanvallen. Ook Apple en eBay staan in de top 3.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee