Overslaan en naar de inhoud gaan

Spam kost Nederland ruim 1 miljard euro per jaarWireless LAN nog niet veilig genoeg?Bedrijfsinformatie niet goed beheerd

Iedere internetgebruikers zal beamen dat er de afgelopen jaren een enorme toename van het aantal spamberichten is geweest. Deze toename heeft echter ook economische gevolgen. Anno 2007 wordt in Nederland ruim 1 miljard euro verloren aan spam. In totaal bedragen de kosten van spam binnen West-Europa circa 18,5 miljard. Het grootste deel van dit bedrag komt voor rekening van Engeland (inclusief Ierland). Gemiddeld verliest een Nederlands bedrijf per jaar per werknemer circa 236 euro per jaar.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Dit is hoog, maar vergeleken met Engeland mogen wij in Nederland niet klagen. In Engeland zijn de kosten per werknemer per jaar al opgelopen tot 332 euro per jaar, circa 100 euro meer dan in Nederland. In het begin van de jaren negentig ontstonden de eerste wireless Local Area Networks (LAN). Sindsdien heeft de techniek en de toepassing ervan een groot aantal ontwikkelingen doorgemaakt. Het lijkt er echter op dat er op het gebied van de beveiliging nog een aantal stappen gemaakt moet worden voordat sectoren die werken met gevoelige data, zoals de financiële sector, ook overgaan op deze draadloze variant. MarketCap analyseerde het gebruik van wireless LAN in de zakelijke markt van Nederland.Businessinformatie wordt verspreid opgeslagen. Dit blijkt uit een in juni verschenen studie van MarketCap in samenwerking met SAS Institute. Daaruit komt naar voren dat de meeste bedrijven gegevens centraal of in een datawarehouse beheren. Maar daarnaast gebruikt 47 procent van de respondenten verschillende plekken om data op te slaan, terwijl een geïntegreerd BI-platform inzicht en grip biedt op de organisatie. Een robuust intelligence-platform en voorspellende analysekracht zorgen ervoor dat organisaties operationele, tactische en strategische informatie realtime ter beschikking hebben. Dit maakt beslissingen op alle niveau’s en op het juiste moment mogelijk.
De wens om informatievoorzieningen te verbeteren, is er wel. Ongeveer 94 procent van de respondenten geeft aan integratie van informatiebeheer met collega’s belangrijk te vinden. Volgens de respondenten is integratie van belang omdat dit de kwaliteit van de informatie verbetert, maar ook omdat het kostenbesparend is.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in