TNT lijdt aanzienlijke schade door NonPetya
Dat laat FedEx weten in een update over de situatie bij zijn Nederlandse dochterbedrijf dat in mei vorig jaar werd ingelijfd. Hoe groot de financiële schade precies is, valt volgens het bedrijf nog altijd moeilijk in te schatten. Maar de directie gaat ervan uit dat deze 'aanzienlijk' zal zijn. En FedEx en TNT zijn er niet voor verzekerd.
TNT was één van de bedrijven die eind juni werden getroffen door een cyberaanval met ransomware. Dat is een virus dat computersystemen gijzelt zodat de makers losgeld kunnen eisen. Hoewel de meeste diensten inmiddels weer beschikbaar zijn, kampt het bedrijf nog altijd met achterstanden en vertragingen.
FedEx houdt wel vast aan zijn financiële doelstellingen voor de komende jaren. Het bedrijf mikt voor de jaren tot en met 2020 op een stijging van de operationele winst met 1,2 miljard tot 1,5 miljard dollar. Maar het tekent daarbij aan dat dat wellicht dit jaar als gevolg van de NonPetya-aanval niet haalbaar is. Behalve de kosten van de schoonmaak vergt en het omzetverlies zorgt het incident ook voor vertraging bij de integratie van de IT-systemen van TNT en Fedex Express. En Fedex had de besparingen die dat zou opleveren al ingeboekt.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee