Veiligheid privédata telt zwaarder voor consument

Dubbel
Of dit sterkere bewustzijn van onveiligheid ook daadwerkelijk leidt tot voorzichtiger gedrag is echter verre van zeker. Zo geeft 40 procent zijn e-mailadres als daar een klein voordeeltje tegenover staat. “Dat is wel wat dubbel”, vindt Erik van Veen, senior manager technical services van Symantec. “Maar die bezorgdheid onder consumenten is er wel degelijk. Daarbij maken nogal wat organisaties zich zorgen in verband met de komst van de nieuwe wetgeving die hogere eisen stelt aan het beveiligen van persoonlijke gegevens. Daar staan straks zeer hoge boetes op, tot wel 5 procent van de omzet. Men lijkt op zoek naar een soort waarborg om zekerheid te krijgen dat ook andere partijen in een zakelijke keten zich aan de privacyregels houden. Want als zo’n partij dat niet goed op orde heeft en er ontstaat een lek, dan krijg jij toch de boete. Ketenleveranciers moeten aan kunnen tonen dat ze meebewegen bij veranderende dreigingsniveaus; dus andere maatregelen nemen bij nieuwe dreigingen. En als privacy dan ook nog eens een hot topic blijkt onder consumenten, is de noodzaak voor organisaties om hun maturitylevel te verhogen heel groot. Het is voor ons ook nog nooit zo makkelijk geweest om binnen te komen op C-level. Bestuurders zijn straks hoofdelijk aansprakelijk hierbij en daar wordt men wel wat zenuwachtig van.” Organisaties willen daarom transparante rapportages van de beveiliging, en het liefst elke week. “Je moet er achter kunnen komen dat die ketenpartijen zich aan een goed securitybeleid houden en daar moet je bewijs van hebben. Want dat eist de wet.” Van Veen meent dat veel bedrijven dat echter niet met bewijzen kunnen aantonen en zeker niet continue. “Daar moet nog veel energie in worden gestoken, want men heeft wel veel security aangebracht op punten, zoals backups, antivirus, firewalls. Maar daar is niet genoeg samenhang tussen om de effectiviteit aan te kunnen tonen.”
Opmerkelijk is dat de ondervraagden het meeste vertrouwen hebben in ziekenhuizen als het gaat om het veilig omgaan met hun gegevens. Terwijl deze branche juist niet bepaald bekend staat om de goede beveiliging van digitale data. Ook banken krijgen veel vertrouwen, terwijl juist sociale media als het minst betrouwbaar worden beschouwd.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee