Overslaan en naar de inhoud gaan

Advertentiegroei Google blijft achter

Google-moeder Alphabet heeft in de eerste drie maanden van dit jaar de omzet flink opgevoerd. Toch voldeed het bedrijf niet aan de verwachtingen van analisten. De groei van de advertentie-inkomsten zwakte af. Daardoor bestaat de vrees dat adverteerders vaker voor concurrenten van Google kiezen om hun geld te besteden. Facebook en Amazon haalden de laatste tijd juist een hogere groei.
© CC BY 2.0 - Flickr.com
CC BY 2.0 - Flickr.com

De omzet van Alphabet bedroeg 36,3 miljard dollar. Dat was een jaar eerder nog 31,1 miljard dollar. De advertentie-inkomsten kwamen uit op 29,5 miljard dollar, een stijging van 15,3 procent. De afgelopen jaren wist Google de groei aanmerkelijk dichter bij de 20 procent te houden.

De nettowinst viel met 6,7 miljard dollar ook een stuk lager uit dan de 9,4 miljard dollar van vorig jaar. Zelfs als Alphabet een miljardenboete van de Europese Commissie niet meetelde, werd dat bedrag niet gehaald.

Alphabet bestaat naast Google uit een reeks kleinere bedrijven, zoals Waymo dat zich bezighoudt met zelfrijdende auto's en een aantal bedrijven die zich op gezondheidstechnologie richten. Van alle Alphabet-dochters is alleen Google winstgevend.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in