Apples App Store een paradijs voor oplichters
Lin verwonderde zich over het astronomische bedrag van 70 miljard dollar dat ontwikkelaars volgens Apple hebben verdiend met apps. 21 miljard daarvan scoorden ze het afgelopen jaar. En dus ging hij uit nieuwsgierigheid kijken, welke apps het meest in het laatje brachten. En dat leverde een verrassing op, zij het geen prettige.
De eerste negen goedverdienende apps lagen voor de hand. Maar op nummer 10 vond Lin de app "Mobile protection :Clean & Security VPN". Gezien de merkwaardige titel leek Lin dat een vergissing. Maar uit gegevens van Sensor Tower blijkt, dat deze app 80.000 dollar per maand binnenharkt. Met functionaliteit als:
Wie zich door deze opsomming van onnutte en onbegrijpelijke functies laat verleiden om de app te downloaden komt in een langdurig installatiemenu terecht. Lin beschrijft uitgebreid wat je allemaal tegenkomt. Bottom-line is dat als je niet goed oppast, je op enig moment - verpakt in het aanbod van een gratis proef - een abonnement neemt op antivirussoftware voor 99,99 dollar per week. En dan wordt die 80.000 dollar per maand ineens een stuk begrijpelijker, zegt Lin. Want je hoeft maar relatief weinig mensen zo ver te krijgen dat ze daar instinken om veel geld te verdienen.
Het is niet het enige voorbeeld van instinkertjes. Lin memoreert bijvoorbeeld betaalde QR-codescanners, die ook gratis te verkrijgen zijn. Maar de oplichters weten boven te drijven door handig gebruik te maken van Search Engine Optimalization.
Apple heeft de boosdoeners die Lin noemt inmiddels verwijderd uit de App Store. Maar de aanwezigheid ervan roept wel vragen op over wat Apple verstaat onder zijn verantwoordelijkheid richting klanten. Het is bijvoorbeeld onbegrijpelijk dat Apple toestaat dat apps zich afficheren als antivirus, terwijl het dergelijke functionaliteit helemaal niet toestaat in de App Store. Ook de mogelijkheid om bezoekers van de App Store die ingaan op het aanbod van een proef na afloop van de proefperiode automatisch op te zadelen met een abonnement - waar je dan ook nog moeilijk van af komt - is niet fraai. Malicieuze tongen zouden zeggen dat het ook niet in Apples belang is om daar tegen op te treden. Het verdient immers 30 dollarcent op iedere dollar die in de App Store of via in-app-aankopen wordt besteed.
Of die malicieuze tongen gelijk hebben, zal blijken uit de adoptie van maatregelen die Lin Apple voorstelt:
1. Verwijder opzetjes van oplichters en geef mensen die bedrogen zijn hun geld terug
Die opzetjes zijn immers makkelijk te vinden
2. Verbeter het gebruikersinterface bij aankopen die bevestigd worden met Touch ID
Apple zou prijzen in kleine lettertjes moeten verbieden, en liefst ook een vertraging inbouwen bij de bevestiging.
3. Betere controle op abonnementen
Ofwel: hoe kan Apple toestaan dat abonnementen op virusscanners worden aangeboden
4. Adviseer beëindiging van het abonnement als een app wordt verwijderd
Gek genoeg kan een abonnement namelijk gewoon doorlopen wanneer je het gebruik van een app staakt.
5. Maak het beëindigen van abonnementen makkelijker
In iOS 10 vergt het 9 stappen om een abonnement te beëindigen. Dat is onnodig complex.
6. Voorkom frauduleuze opzetjes via Search Ads
Veel App Store-bezoekers zullen niet doorhebben dat er advertenties tussen staan als ze een bepaald soort app opzoeken. Apple moet dus zorgen dat klanten daarmee niet op het verkeerde been worden gezet.
7. Deel boetes uit en neem juridische stappen
Apple zou oplichters die via zijn App Store actief zijn, juridisch moeten aanpakken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee