Overslaan en naar de inhoud gaan

Digitale vaardigheden

Clouddiensten, home automation, smart devices, 3D-printers, zelfrijdende auto’s, IoT-apparaten en Artificial Intelligence. Er ontstaan boeiende hightech IT-producten die razendsnel hun intrede doen, privé en op het werk. Voor veel gebruikers hiervan is het allemaal te ingewikkeld. Zeker als iets niet werkt, is techniek een bron van irritatie en frustratie.
Digitale vaardigheden
© Shutterstock.com
Shutterstock.com

Zijn deze ontwikkelingen op dit moment nog wat ver van je bed? Ook heel dichtbij wordt het ingewikkelder. Neem één relatief simpel thema: het managen van al je berichten op je iPhone. Je krijgt berichten via sms, Apple berichten, Facebook Messenger, WhatsApp, Microsoft Teams en misschien WeChat of een intern branchepakket. Vergeet niet je zakelijke e-mail en je privémail. Dit alles gaat gepaard met een verzameling accounts, wachtwoorden, multifactor authenticatiemethodes en apps met vele honderden mogelijke instellingen. En dit is maar het topje van de digitale ijsberg.

Zelfs als IT verstopt wordt in een gebruikersvriendelijk ogende strakke GUI, wordt het alsmaar complexer. Ik zie meer en meer mensen die er moeite mee hebben. Gartner voorspelde een tijd geleden al dat digitale vaardigheden steeds belangrijker worden. De snelheid waarmee nieuwe technologie zijn intrede doet wordt steeds hoger. De digitale transformatie is in volle gang en komt tussen 2022 en 2024 in volle bloei als we Gartner moeten geloven. Digitaal op niveau komen en bijblijven is zeer belangrijk en relevant voor alle leeftijdsgroepen en voor alle opleidingsniveaus. Er zijn hoogopgeleide digibeten en jonge digibeten. Het probleem lijkt vaak vooral desinteresse in IT te zijn. Ze verwachten dat het gewoon werkt. Maar bij minder hoog opgeleide digibeten en oudere digibeten blijkt het probleem soms simpelweg te weinig vaardigheid te zijn.

We moeten ervoor zorgen dat we van digibeten een beetje digifielen maken. Het is erg belangrijke dat we als bedrijf investeren in onze werknemers en ze opleiden in het gebruik van allerlei IT-producten. We moeten werknemers ook uitleggen en laten ervaren dat IT niet saai is en niet alleen voor nerds. IT helpt ons efficiënter te werken, meer te doen in minder tijd, repeterende handelingen te voorkomen, onze positie in de markt te verbeteren en ons veel wendbaarder te maken. Thuis maakt IT ons leven leuker en veel makkelijker. Maar zo gemakkelijk als een glas vullen met kraanwater, ik denk niet dat IT ooit echt zo simpel wordt.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (decembernummer 2021). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in