Dikke onvoldoende voor gemeentelijke IT sociaal domein
Slechts 5 gemeenten krijgen een voldoende
Bij e-dienstverlening gaat het om de mogelijkheid voor burgers om aanvragen en meldingen op het gebied van werk, inkomen en zorg digitaal te regelen. En daarin schieten gemeenten volgens SIMgroep ernstig tekort. Slechts 11 procent van de betreffende diensten wordt digitaal aangeboden en 5 van de 403 beoordeelde gemeenten scoren een voldoende op dit gebied. Op 113 sites is zelfs helemaal geen formulier terug te vinden.
Gemeenten die slecht scoorden, gaven desgevraagd aan dat er een gebrek aan focus en aandacht is voor het sociaal domein. Daarnaast is er vaak sprake van onderbezetting en zien velen de noodzaak om inwoners via de website te informeren simpelweg niet.
'Dichter bij de burger'
"De tijd begint te dringen", oordeelt clusterleider Andrew Harijgens van SIMgroep. "Ons onderzoek is natuurlijk een momentopname. Veel gemeenten zijn hard aan het werk om de informatievoorziening op orde te krijgen. Maar op dit moment is bij een te groot aantal nog weinig tot niets online terug te vinden."
Binnen het sociale domein vinden drie grote decentralisaties plaats; een grote verandering in het binnenlands bestuur. Op het brede terrein van jeugdzorg, werk en zorg aan langdurig zieken en ouderen heeft het kabinet gekozen voor decentralisatie van steeds meer taken en verantwoordelijkheden naar gemeenten. Omdat gemeenten dichter bij de burger staan, wordt verondersteld dat zij binnen het sociale domein betere en efficiëntere dienstverlening kunnen bieden. De veranderingen gaan in per 1 januari 2015. Vanaf dat moment moeten burgers terecht kunnen bij de gemeente voor alle vragen, meldingen en adviezen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee