Overslaan en naar de inhoud gaan

Dikke onvoldoende voor gemeentelijke IT sociaal domein

Een en ander komt naar voren uit evaluatie van websites van 403 gemeenten door SIMgroep, een dienstverlener voor de overheid. SIMgroep lette op de kwaliteit en de volledigheid van informatievoorziening en e-dienstverlening binnen het sociaal domein. Door de decentralisaties komt de verantwoordelijkheid daarvoor per 1 januari bij gemeenten te liggen.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Slechts 5 gemeenten krijgen een voldoende

Bij e-dienstverlening gaat het om de mogelijkheid voor burgers om aanvragen en meldingen op het gebied van werk, inkomen en zorg digitaal te regelen. En daarin schieten gemeenten volgens SIMgroep ernstig tekort. Slechts 11 procent van de betreffende diensten wordt digitaal aangeboden en 5 van de 403 beoordeelde gemeenten scoren een voldoende op dit gebied. Op 113 sites is zelfs helemaal geen formulier terug te vinden.

Gemeenten die slecht scoorden, gaven desgevraagd aan dat er een gebrek aan focus en aandacht is voor het sociaal domein. Daarnaast is er vaak sprake van onderbezetting en zien velen de noodzaak om inwoners via de website te informeren simpelweg niet.

'Dichter bij de burger'

"De tijd begint te dringen", oordeelt clusterleider Andrew Harijgens van SIMgroep. "Ons onderzoek is natuurlijk een momentopname. Veel gemeenten zijn hard aan het werk om de informatievoorziening op orde te krijgen. Maar op dit moment is bij een te groot aantal nog weinig tot niets online terug te vinden."

Binnen het sociale domein vinden drie grote decentralisaties plaats; een grote verandering in het binnenlands bestuur. Op het brede terrein van jeugdzorg, werk en zorg aan langdurig zieken en ouderen heeft het kabinet gekozen voor decentralisatie van steeds meer taken en verantwoordelijkheden naar gemeenten. Omdat gemeenten dichter bij de burger staan, wordt verondersteld dat zij binnen het sociale domein betere en efficiëntere dienstverlening kunnen bieden. De veranderingen gaan in per 1 januari 2015. Vanaf dat moment moeten burgers terecht kunnen bij de gemeente voor alle vragen, meldingen en adviezen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in