ICT-project Amsterdam loopt opnieuw uit de rails
1,6 miljoen euro had het zullen kosten, de vervanging van het systeem dat de ambtenaren van de gemeente Amsterdam gebruiken om beleidsdocumenten te verwerken. Het oude systeem, Andreas geheten, voldeed niet meer, concludeerde de gemeente in 2013. Een eerste vervangingsproject liep vast, in 2014. Daarop volgde een herstart, met de belofte dat het nieuwe systeem eind 2015 klaar zou zijn. Maar dat is het nog niet, nog lang niet. De gemeente heeft daarom nu een onderzoek laten uitvoeren door bureau Andersson, Elffers en Felix.
Klassieke faalfactoren
De conclusies zijn niet echt verrassend, maar ook weinig hoopgevend. De organisatie was niet op orde, de verantwoordelijkheden waren niet helder belegd en de complexiteit is onderschat, concludeerden de onderzoekers volgens Het Parool. De gemeente heeft bovendien onvoldoende voorzorgsmaatregelen genomen en niet op tijd ingegrepen om het project weer in het juiste spoor te krijgen.
Gevolg daarvan is, dat meer dan een jaar na de beoogde opleverdatum zelfs de eerste fase niet is afgerond. De 1,6 miljoen euro die was uitgetrokken voor het project, is inmiddels op. Voor de afronding is nog zeker 2,7 miljoen euro nodig.
Het is nog onduidelijk welke conclusie de gemeente verbindt aan het onderzoeksrapport. Duidelijk is wel dat de betrokken ambtenaren voorlopig door zullen moeten werken met een - in de woorden van Andersson, Elffers en Felix - 'oud systeem, dat bromt in de krochten van de Stopera'. Hoe lang dat nog verantwoord is, en welke extra kosten dat uitlokt voor beheer is nog onduidelijk.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee